Syeikh Abdus Samad Al-Falembani-Ulama Ulung Rantau Melayu
bibiliografi
Alam Melayu mempunyai ramai ulama yang menyebarkan
agama Islam sejak berabad-abad lamanya. Ulama-ulama silam ini menulis pelbagai
kitab yang menjadi bahan rujukan masyarakat hingga ke hari ini. Dalam
perkembangan intelektualisme Islam Nusantara atau biasanya disebut dunia Melayu
khususnya pada era abad ke-18, peranan Syeikh Abdul Samad Al-Falembani tidak dapat
dipertikaikan. Syeikh Al-Falembani merupakan salah satu kunci pembuka dan
pelopor perkembangan intelektualisme Nusantara.
Ø Syeikh Abdul Samad dilahirkan pada
1111H bersamaan 1704 M di Palembang.
Ø Dari segi salasilah keturunannya, nasab
Syeikh Al-Falambani berketurunan Arab iaitu dari sebelah ayah.
Ø Ayahnya bernama Syeikh Abdul Jalil bin
Syeikh Abdul Wahhab bin Syeikh Ahmad Al-Mahdani yang merupakan seorang ulama
yang berasal dari Yaman.
Ø Ayah beliau telah dilantik menjadi
Mufti negeri Kedah pada awal abad ke-18. Sementara itu, ibunya bernama Radin
Ranti yang merupakan wanita yang berasal dari Palembang.
Ø Syeikh Al-Falembani menerima pengajian
agama daripada orang tuanya dan berguru dengan beberapa guru kampung di negeri
Patani.
Karya-karya SHEIKH ABDUL SAMAD AL-FALIMBANI
1 1.
Zuhrah al-Murid fi Bayan Kalimah al-Tauhid
{ Ditulis
pada 1178 H/1764 M di Makkah dalam bahasa Melayu.
{ Terkandung
masalah tauhid.
{ karya
pertama Sheikh Abdul Samad al-Falimbani.
{ Dikarang
di Makkah atas desakan seorang sahabat iaitu seorang ulama' Mesir yang
mengunjungi Makkah pada tahun 1763.
{ Karya
ini adalah untuk mereka yang tidak menguasai bahasa Arab.
2. Hidayah al-Salikin Fi Suluk Maslak
al-Muttaqin
{ Sebuah
adaptasi daripada karangan Imam al-Ghazali Bidayatul Hidayah.
{ Mengandungi
perbahasan usuluddin, syariat dan tasawuf.
{ Siap
ditulis di Makkah pada tahun 1778.
{ Mempunyai
pengaruh yang besar di Nusantara
{ dicetak
berkali-kali di Makkah, Bombay, Kaherah dan lain-lain.
{ mengutip
pendapat AI-Ghazali dari kitab-kitab lain dan para sufi yang lainnya.
{ menyajikan
suatu sistem ajaran tasawuf yang memusatkan perhatian pada cara pencapaian
ma'rifah kesufian melalui pembersihan batin dan penghayatan ibadah menurut
syariat Islam. .
3. Sayr al-Salikin ila Ibadat Rabb al-Alamin
{ karya
terbesar Sheikh Abdul Samad.
{ Siap
di Taif pada tahun 1778.
{ Kitab
ini didasarkan kepada kitab Lubab Ihya' Ulumiddin.
{ Dicetak
berkali-kali termasuk di Pulau Pinang.
{ Sayr
al-Salikin ditulis olehnya di dua kota, iaitu Makkah dan Ta'if, 1779 hingga
1788.
{ Terkandung
terjemahan Lubab Ihya' Ulum al-Din karya Al-Ghazali dan memuatkan beberapa
masalah lain yang diambil dari kitab-kitab lain.
4. Tuhfat al-Raghibin fi Bayan Haqiqat
Iman al-Mukminin
{ Dikarang
pada tahun 1774.
{ Mengandungi
suatu fragmen mengenai perang sabil.
{ Sebuah
naskhah berada di Perpustakaan Nasional Jakarta, dan sebuah lagi berada di
Perpustakaan Leningrad.
5. Al-'Urwah al-Wusqa wa Silsilah
Ulil-Ittiqa'
{ ditulis
dalam bahasa Arab.
{ menyentuh
wirid-wirid yang perlu dibaca pada waktu-waktu tertentu.
6. Ratib 'Abdal-Samad
{ seumpama
buku saku yang berisi zikir, puji-pujian dan doa yang dilakukan setelah solat
Isya.
{ Pada
dasarnya isi kitab ini hampir sama dengan yang terdapat pada Ratib Samman.
7. Zad al-Muttaqin fi Tauhid Rabb
al-'Alamin
{ berisi
ringkasan ajaran tauhid yang disampaikan oleh Syeikh Muhammad al-Samman di
Madinah.
Peranan dan sumbangan
Pada
abad ke-18, Syeikh Abdul Samad telah mengembangkan lagi ajaran ilmu tasawuf
berdasarkan fahaman al-Sunnah wal-Jamaah dengan menyadurkan karya Iman
al-Ghazali iaitu Bidayah al-Hidayah
ke dalam bahasa Melayu dengan diberi judul yang baru bernama Kitab Hidayatus Salikin. Karya Abdul Samad
Al-Falembani ini mengandungi tiga jilid. Jilid pertama membicarakan tentang
pengenalan data kitab. Kandungan transliterasi kitab ini menggalakkan
berbagai-bagai amalan berdasarkan al-Quran, Hadis dan pendapat para ulama.
Selain itu, kitab ini juga dilampirkan juga karya beliau yang berjudul Zahratul Murid dan risalah berjudul Najatul Ikhwan karya Saiyidin Utsman
Betawi. Kitab ini mempunyai 195 halaman.
Kitab Hidayatus Salikin jilid yang kedua pula membicarakan tentang nafsu
mahmudah dan nafsu mazmumah. Jilid ini turut dilampirkan dengan manuskrip Tuhfatul Mursalah, Lubatut Tasawuf dan Fathur Rahman tentang makna Melayu.
Jilid ini menpunyai 271 halaman. Kandungan jilid yang ketiga pula merupakan
transliterasi lanjutan jilid pertama dan jilid kedua. Jilid yang ketiga ini
dilengkapi dengan glosari dan satu judul ‘Pembelaan untuk kitab Hidayatus Salikin dan Siyarus Salikin. Kitab ini juga
dilampirkan bersama dengan kitab Hidayatus
Salikin dalam bentuk tulisan Melayu/Jawi secara lengkap. Jilid ketiga ini
mempunyai 284 halaman.
Kitab yang kedua terkenal ialah
kitab Siyarus Salikin. Kitab ini
mengandungi sebahagian besar terjemahan Ihya
Ulumudin yang merupakan karangan Iman Ghazali. Walaupun Syeikh Abdul Samad
tidak menghasilkan sebuah kitab khusus mengenai ilmu fikah tetapi dalam
karyanya yang bercorak ilmu tasawuf berjudul Siyarus al-Salikin turut membicarakan tentang persoalan-persoalan
mengenai ilmu fikah. Kitab ini dianggap sebagai sebuah kitab Melayu/Jawi yang
bernilai tinggi dalam karya agung hal ini demikian kerana kitab ini bersifat
ilmiah tasawuf yang cukup mantap. Kitab Siyarus
Salikin karya Syeikh Abdus Samad ini terdiri daripada empat jilid. Jilid
pertama ditulis pada 1193H dan telah siap pada awal tahun 1194 H. Jilid pertama
ini mengandungi ilmu ushululuddin dan
segala perkara yang berkaitan dengan ibadat yang zahir.
Jilid kedua pula mulai
ditulis pada 1194 H. Jilid yang kedua ini pula menyatakan perkara yang
berkaitan dengan adab yakni hukum dan adab seharian seperti adab makan minum,
mandi dan sebagainya. Pada tahun 1197H, jilid ketiga telah berjaya disiapkan
dengan mengandungi mengenai hukum-hukum sembahyang. Seterusnya jilid yang
keempat berjaya ditulis pada 20 Ramadan 1203H di Taif dengan mengisahkan
tentang mukjizat yakni perkara-perkara yang dapat melepaskan diri daripada
pembinasaan sekelian alam. Kitab ini telah ditaqiqkn oleh Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam
An Nadwi dan telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu.
Di dalam kitab ini juga Syeikh
Abdul Samad juga telah mengkategorikan kitab-kitab tasawuf kepada tiga
peringkat iaitu untuk dipelajari dan dikaji oleh golongan Muntadi, Mutawassith
dan Muntahi. Walaupun kitab ini sudah berusia lebih 200 tahun, namun kandungan
karya agung ini bernilai tinggi dan bersifat Ilmiyah Tasawuh yang cukup mantap
serta masih segar, relevan dan terhadapan untuk panduan generasi kini. Oleh
sebab itulah, karya agung ini masih dicetak. Bagi meraikan kemampuan generasi
sekarang yang ingin mempelajari kitab yang sangat bermanfaat ini, maka beberapa
ulaam dan penerbit kitab telah mengambil inisiatif untuk mentahqiq,
mentakhrijkan hadits-hadits, mengolah ayat dan mentrasliterasikan ke tulisan
rumi.
Rujukan :
Ghazali Dunia. (pnys). (1992). Sastera Melayu Lama. Prosa dan Puisi.
Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Bile berkenan..mohon..jelas... ape pembide Syekh Abdushshomat Falimbany dengan Tokoh Sufi Lainnye..?
BalasPadamMaaf bile tak..sudi... FOTO NAN DI PAJANG DITULISAN INI, MECAM FOTO SYEKH AL-IRSYAD ALBANJARY--JE..???...
BalasPadam