_SeUnTai KaTa_

Isnin, 29 April 2013


Syeikh Abdus Samad Al-Falembani-Ulama Ulung Rantau Melayu




bibiliografi

Alam Melayu mempunyai ramai ulama yang menyebarkan agama Islam sejak berabad-abad lamanya. Ulama-ulama silam ini menulis pelbagai kitab yang menjadi bahan rujukan masyarakat hingga ke hari ini. Dalam perkembangan intelektualisme Islam Nusantara atau biasanya disebut dunia Melayu khususnya pada era abad ke-18, peranan Syeikh Abdul Samad Al-Falembani tidak dapat dipertikaikan. Syeikh Al-Falembani merupakan salah satu kunci pembuka dan pelopor perkembangan intelektualisme Nusantara.

Ø  Syeikh Abdul Samad dilahirkan pada 1111H bersamaan 1704 M di Palembang.

Ø  Dari segi salasilah keturunannya, nasab Syeikh Al-Falambani berketurunan Arab iaitu dari sebelah ayah.

Ø  Ayahnya bernama Syeikh Abdul Jalil bin Syeikh Abdul Wahhab bin Syeikh Ahmad Al-Mahdani yang merupakan seorang ulama yang berasal dari Yaman.

Ø  Ayah beliau telah dilantik menjadi Mufti negeri Kedah pada awal abad ke-18. Sementara itu, ibunya bernama Radin Ranti yang merupakan wanita yang berasal dari Palembang.

Ø  Syeikh Al-Falembani menerima pengajian agama daripada orang tuanya dan berguru dengan beberapa guru kampung di negeri Patani.



Karya-karya SHEIKH ABDUL SAMAD AL-FALIMBANI

1     1.      Zuhrah al-Murid fi Bayan Kalimah al-Tauhid

{ Ditulis pada 1178 H/1764 M di Makkah dalam bahasa Melayu.
{ Terkandung masalah tauhid.
{ karya pertama Sheikh Abdul Samad al-Falimbani.
{ Dikarang di Makkah atas desakan seorang sahabat iaitu seorang ulama' Mesir yang mengunjungi Makkah pada tahun 1763.
{ Karya ini adalah untuk mereka yang tidak menguasai bahasa Arab.

  2. Hidayah al-Salikin Fi Suluk Maslak al-Muttaqin

{ Sebuah adaptasi daripada karangan Imam al-Ghazali Bidayatul Hidayah.
{ Mengandungi perbahasan usuluddin, syariat dan tasawuf.
{ Siap ditulis di Makkah pada tahun 1778.
{ Mempunyai pengaruh yang besar di Nusantara
{ dicetak berkali-kali di Makkah, Bombay, Kaherah dan lain-lain.
{ mengutip pendapat AI-Ghazali dari kitab-kitab lain dan para sufi yang lainnya.
{ menyajikan suatu sistem ajaran tasawuf yang memusatkan perhatian pada cara pencapaian ma'rifah kesufian melalui pembersihan batin dan penghayatan ibadah menurut syariat Islam. .

   3. Sayr al-Salikin ila Ibadat Rabb al-Alamin

{ karya terbesar Sheikh Abdul Samad.
{ Siap di Taif pada tahun 1778.
{ Kitab ini didasarkan kepada kitab Lubab Ihya' Ulumiddin.
{ Dicetak berkali-kali termasuk di Pulau Pinang.
{ Sayr al-Salikin ditulis olehnya di dua kota, iaitu Makkah dan Ta'if, 1779 hingga 1788.
{ Terkandung terjemahan Lubab Ihya' Ulum al-Din karya Al-Ghazali dan memuatkan beberapa masalah lain yang diambil dari kitab-kitab lain.

     4. Tuhfat al-Raghibin fi Bayan Haqiqat Iman al-Mukminin

{ Dikarang pada tahun 1774.
{ Mengandungi suatu fragmen mengenai perang sabil.
{ Sebuah naskhah berada di Perpustakaan Nasional Jakarta, dan sebuah lagi berada di Perpustakaan Leningrad.

     5. Al-'Urwah al-Wusqa wa Silsilah Ulil-Ittiqa'

{ ditulis dalam bahasa Arab.
{ menyentuh wirid-wirid yang perlu dibaca pada waktu-waktu tertentu.

   6. Ratib 'Abdal-Samad

{ seumpama buku saku yang berisi zikir, puji-pujian dan doa yang dilakukan setelah solat Isya.
{ Pada dasarnya isi kitab ini hampir sama dengan yang terdapat pada Ratib Samman.

    7. Zad al-Muttaqin fi Tauhid Rabb al-'Alamin

{ berisi ringkasan ajaran tauhid yang disampaikan oleh Syeikh Muhammad al-Samman di Madinah.




  Peranan dan sumbangan    

                 Pada abad ke-18, Syeikh Abdul Samad telah mengembangkan lagi ajaran ilmu tasawuf berdasarkan fahaman al-Sunnah wal-Jamaah dengan menyadurkan karya Iman al-Ghazali iaitu Bidayah al-Hidayah ke dalam bahasa Melayu dengan diberi judul yang baru bernama Kitab Hidayatus Salikin. Karya Abdul Samad Al-Falembani ini mengandungi tiga jilid. Jilid pertama membicarakan tentang pengenalan data kitab. Kandungan transliterasi kitab ini menggalakkan berbagai-bagai amalan berdasarkan al-Quran, Hadis dan pendapat para ulama. Selain itu, kitab ini juga dilampirkan juga karya beliau yang berjudul Zahratul Murid dan risalah berjudul Najatul Ikhwan karya Saiyidin Utsman Betawi. Kitab ini mempunyai 195 halaman.

                Kitab Hidayatus Salikin jilid yang kedua pula membicarakan tentang nafsu mahmudah dan nafsu mazmumah. Jilid ini turut dilampirkan dengan manuskrip Tuhfatul Mursalah, Lubatut Tasawuf dan Fathur Rahman tentang makna Melayu. Jilid ini menpunyai 271 halaman. Kandungan jilid yang ketiga pula merupakan transliterasi lanjutan jilid pertama dan jilid kedua. Jilid yang ketiga ini dilengkapi dengan glosari dan satu judul ‘Pembelaan untuk kitab Hidayatus Salikin dan Siyarus Salikin. Kitab ini juga dilampirkan bersama dengan kitab Hidayatus Salikin dalam bentuk tulisan Melayu/Jawi secara lengkap. Jilid ketiga ini mempunyai 284 halaman.

                Kitab yang kedua terkenal ialah kitab Siyarus Salikin. Kitab ini mengandungi sebahagian besar terjemahan Ihya Ulumudin yang merupakan karangan Iman Ghazali. Walaupun Syeikh Abdul Samad tidak menghasilkan sebuah kitab khusus mengenai ilmu fikah tetapi dalam karyanya yang bercorak ilmu tasawuf berjudul Siyarus al-Salikin turut membicarakan tentang persoalan-persoalan mengenai ilmu fikah. Kitab ini dianggap sebagai sebuah kitab Melayu/Jawi yang bernilai tinggi dalam karya agung hal ini demikian kerana kitab ini bersifat ilmiah tasawuf yang cukup mantap. Kitab Siyarus Salikin karya Syeikh Abdus Samad ini terdiri daripada empat jilid. Jilid pertama ditulis pada 1193H dan telah siap pada awal tahun 1194 H. Jilid pertama ini mengandungi ilmu ushululuddin dan segala perkara yang berkaitan dengan ibadat yang zahir.

Jilid kedua pula mulai ditulis pada 1194 H. Jilid yang kedua ini pula menyatakan perkara yang berkaitan dengan adab yakni hukum dan adab seharian seperti adab makan minum, mandi dan sebagainya. Pada tahun 1197H, jilid ketiga telah berjaya disiapkan dengan mengandungi mengenai hukum-hukum sembahyang. Seterusnya jilid yang keempat berjaya ditulis pada 20 Ramadan 1203H di Taif dengan mengisahkan tentang mukjizat yakni perkara-perkara yang dapat melepaskan diri daripada pembinasaan sekelian alam. Kitab ini telah ditaqiqkn oleh Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam An Nadwi dan telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu.




               Di dalam kitab ini juga Syeikh Abdul Samad juga telah mengkategorikan kitab-kitab tasawuf kepada tiga peringkat iaitu untuk dipelajari dan dikaji oleh golongan Muntadi, Mutawassith dan Muntahi. Walaupun kitab ini sudah berusia lebih 200 tahun, namun kandungan karya agung ini bernilai tinggi dan bersifat Ilmiyah Tasawuh yang cukup mantap serta masih segar, relevan dan terhadapan untuk panduan generasi kini. Oleh sebab itulah, karya agung ini masih dicetak. Bagi meraikan kemampuan generasi sekarang yang ingin mempelajari kitab yang sangat bermanfaat ini, maka beberapa ulaam dan penerbit kitab telah mengambil inisiatif untuk mentahqiq, mentakhrijkan hadits-hadits, mengolah ayat dan mentrasliterasikan ke tulisan rumi.

Rujukan :
Ghazali Dunia. (pnys). (1992). Sastera Melayu Lama. Prosa dan Puisi. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.

2 ulasan:

  1. Bile berkenan..mohon..jelas... ape pembide Syekh Abdushshomat Falimbany dengan Tokoh Sufi Lainnye..?

    BalasPadam
  2. Maaf bile tak..sudi... FOTO NAN DI PAJANG DITULISAN INI, MECAM FOTO SYEKH AL-IRSYAD ALBANJARY--JE..???...

    BalasPadam