Pengenalan
Menurut kamus Dewan Bahasa
Edisi ke-4, Melayu (ملايو) merujuk kepada
mereka yang bertutur bahasa Melayu (بهاس ملايو) dan mengamalkan adat resam
orang Melayu. Perkataan Melayu berasal daripada nama sebuah anak sungai yang
bernama Sungai Melayu di hulu Sungai Batang Hari, Sumatera. Di sana terletaknya
"Kerajaan Melayu" sekitar 1500 tahun dahulu sebelum atau semasa
adanya Kerajaan Srivijaya.
Sehubungan itu, dari segi
etimologi, perkataan "Melayu" itu dikatakan berasal daripada
perkataan Sanskrit "Malaya" yang bermaksud "bukit" ataupun
tanah tinggi. Ada juga sumber sejarah yang mengatakan bahawa perkataan "Melayu"
berasal dari "Sungai Melayu" di Jambi.
Etimologi Melayu
Istilah "Melayu" ditakrifkan oleh UNESCO
pada tahun 1972 sebagai suku bangsa Melayu di Semenanjung Malaysia, Thailand,
Indonesia, Filipina, dan Madagaskar. Bagaimanapun menurut Perlembagaan
Malaysia, istilah "Melayu" hanya merujuk kepada seseorang yang berketurunan
Melayu yang menganut agama Islam. Dengan kata yang lain, bukan semua orang yang
berketurunan daripada nenek moyang Melayu adalah orang Melayu.
Istilah "Melayu"
untuk merujuk kepada nama bangsa atau bahasa adalah suatu perkembangan yang
agak baru dari segi sejarah, iaitu setelah adanya Kesultanan Melayu Melaka.
Walaupun demikian, tidaklah sehingga abad ke-17 bahawa istilah
"Melayu" yang merujuk kepada bangsa semakin digunakan secara meluas.
Sebelum itu, istilah "Melayu" hanya merujuk kepada keturunan raja
Melayu dari Sumatera sahaja.
Penggunaan istilah
"Melayu" muncul buat pertama pada kira-kira 100-150 Masihi dalam
karya Ptolemy, Geographike Sintaxis, yang menggunakan
istilah"maleu-kolon". G. E. Gerini menganggap istilah itu berasal
daripada perkataan Sanskrit,
iaitu malayakom atau malaikurram, yang merujuk
kepada Tanjung Kuantan di Semenanjung Malaysia. Sebaliknya, Roland
Bradell menganggap tempat itu merujuk kepada Tanjung Penyabung.
Istilah Malaya
dvipa muncul dalam kitab Purana, sebuah kitab Hindu purba,
yang ditulis sebelum zaman Gautama Buddha sehingga 500
Masihi. Dvipabermaksud "tanah yang dikelilingi air" dan
berdasarkan maklumat-maklumat yang lain dalam kitab itu, para pengkaji
beranggapan bahawa Malaya dvipaialah Pulau Sumatera.
Istilah "Mo-lo-yu" juga
dicatat dalam buku catatan perjalanan pengembara Cina pada sekitar tahun
644-645 Masihi semasa zaman Dinasti Tang. Para pengkaji bersependapat bahawa
perkataan "Mo-lo-yo" yang dimaksudkan itu ialah kerajaan yang
terletak di Jambi di Pulau Sumatera, serta juga Sriwijaya yang
terletak di daerah Palembang.
Penakrifan orang Melayu
merupakan satu pekerjaan yang sukar. Sekiranya menurut penakrifan orang Melayu
sebagai orang yang bertutur dalam Bahasa Melayu, penakrifan ini merangkumi
kebanyakan orang di Malaysia, Indonesia, dan sebahagian dari negeri Thai dan
Filipina. Tetapi, di Indonesia moden, orang Melayu ditakrifkan hanya sebagai
salah satu daripada beratus-ratus kaum/suku di negara itu. Lebih-lebih lagi,
warga Indonesia yang dilahirkan selepas kewujudan negara Indonesia lebih suka
mengenali diri mereka sebagai orang Indonesia dan mengenali bahasa mereka
sebagai bahasa Indonesia. Walaupun demikian, secara amnya terdapat dua jenis
penakrifan untuk menentukan sama ada seseorang itu orang Melayu, Iaitu:
Penakrifan undang-undang dan
penakrifan antropologi
Penakrifan undang-undang
Di Malaysia, orang Melayu
didefinisikan menurut perlembagaan dalam pekara 160(2). Menurut perkara ini,
orang Melayu ditakrifkan sebagai:
v
Seorang
yang beragama Islam
v
Bertutur
bahasa Melayu
v
Mengamalkan adat
istiadat Melayu
v
Lahir
sebelum hari merdeka sama ada di Persekutuan Tanah Melayu (Malaya) atau di Singapura atau pada hari merdeka, dia bermastautin di Persekutuan atau di
Singapura.
Takrifan undang-undang ini
adalah ditetapkan demi keperluan politik di negara Malaysia. Maka dengan itu,
ia adalah tidak menepati hakikat di mana sebenarnya terdapat juga orang Melayu
yang bermastautin di luar Persekutuan Malaysia. Contohnya di selatan Thailand
terdapat juga kelompok manusia yang bertutur dalam Bahasa Melayu dan
mengamalkan budaya orang Melayu. Penakfifan ini tidak sesuai untuk takrifan
kaum Cina yang berbeza pertuturannya sebaliknya berkongsi tulisan dan adab
resam yang sama dikalangan suku kaum-suku kaum yang berlainan.
Definisi awal istilah perkataan
“Melayu”.
Kitab Hindu Purba yang
berjudul Purana terdapat perkataan malaya-dvipa.
Ø
Menurut
M.Ptolemy istilah maleu-kolon dalam karyanya yang berjudul Geographike Sintaxis digunakan.
Ø Catatan
orang China yang menyatakan bahawa sebuah kerajaan Mo-lo-yeu mengirimkan Utusan ke
negara China untuk mempersembahkan hasil bumi kepada raja China sekitar 644-645
Masihi.
Ø Satu
lagi catatan orang China ialah catatan rahib Buddha bernama I-Tsing yang
menggunakan kata nama ma-lo-yu tentang dua buah kerajaan yang
dilawatinya sekitar 675 Masihi iaitu Kerajaan Melayu di Sungai Batang dan
Kerajaan Sriwijaya di Palembang.
Ø
Catatan
dalam kesusasteraan China menyatakan bahawa pengembara yang singgah di
Nusantara mendapati bahasa yang dituturkan penduduk di situ ialah bahasa K'un-lun.
bahasa ini dipercayai oleh penyelidik sebagai bahasa Melayu kuno.
Ø
Sebuah
patung di Padang Rocore, Batanghari bertarikh 1286 M, catatan perkataan "Malaya"
atau "Melayu" pada bahagian belakangnya.
Ø
Buku
Sejarah Melayu mengaitkan perkataan Melayu dengan nama sebatang sungai yang
deras alirannya iaitu Sungai Melayu.
Definisi "Melayu" dari segi etimologi
Berasal daripada perkataan
Malaya iaitu kependekan "hima alaya". "Alaya" bermaksud tempat
manakala "hima
alaya" bermaksud tempat bersalji.
Perkataan Malayapura yang
bermaksud "kota
Melayu" atau "kerajaan Melayu”.
Dikatakan diambil daripada
perkataan bahasa Jawa kuno, melayu yang bermaksud "mengembara" atau "pergi ke mana-mana".
Berasal daripada nama
sebatang sungai, Sungai Melayu yang disebut dalam buku Sejarah Melayu.
Van der Tuuk, perkataan
Melayu bererti "menyeberang" merujuk kepada orang Melayu yang
menyeberang atau menukar agama daripada agama Hindu-Buddha kepada Islam.
Nama Melayu telah wujud selewat-lewatnya
sejak abad ke-7. Nama tersebut disebutkan dalam Catatan I-Tsing yang melawat
rantau ini pada 674 Masihi. Nama tersebut juga disebutkan dalam sumber-sumber
tulisan watan seperti oleh Nagaratargama (1365). Kesemua sumber ini
menyatakan ‘Melayu’ ialah nama sebuah tempat di Palembang. Tempat tersebut
adalah sebagaimana disebutkan dalam Sejarah Melayu seperti dinyatakan
di atas.
Oleh sebab I-Tsing
telah menyebutnya sejak abad ke-7, maka nama ‘Melayu’ telah wujud lebih
daripada 800 tahun sebelum munculnya Kesultanan Melayu Melaka (pada abad
ke-15). Dalam tempoh lapan ratus tahun itu tentulah telah berlaku
berbagai-bagai peristiwa. Para pengkaji sejarah masih tidak dapat menjelaskan
apakah hubungan antara ‘nama’ Melayu itu dengan ‘orang Melayu’. Ahli-ahli
sejarah merujuk catatanSejarah Melayu untuk menjelaskan hubungan tersebut.
Tetapi seperti telah dinyatakan, berdasarkan sejarah Melayu, walaupun pengasas
Kesultanan Melayu Melaka menyatakan mereka datang dari Palembang (Bukit
Seguntang) namun sumber tersebut juga menyatakan keturunan golongan berkenaan
adalah dari India. Ini merupakan bukti awal yang menunjukkan asal usul ‘nama’
Melayu adalah berbeza daripada asal usul ‘orang’ Melayu.
Melayu merujuk kepada mereka yang bertutur bahasa Melayu dan mengamalkan adat
resam orang Melayu. perkataan Melayu mungkin berasal daripada nama sebuah anak
sungai yang bernama Sungai Melayu di hulu Sungai Batang Hari, Sumatera. Di sana
letaknya "Kerajaan Melayu" sekitar 1500 tahun dahulu sebelum atau
semasa adanya Kerajaan Srivijaya. Sehubungan itu, dari segi etimologi,
perkataan "Melayu" itu dikatakan berasal daripada perkataan Sanskrit
"Malaya" yang bermaksud "bukit" ataupun tanah tinggi. Ada
juga sumber sejarah yang mengatakan bahawa perkataan "Melayu" berasal
dari "Sungai Melayu" di Jambi.
Hipotesis Asal Usul bahasa Melayu
1.
1.
Kawasan Asia Tengah
…orang Melayu berasal dari
bahagian selatan China seperti Indo-China, pantai timur China selatan (Champa
dan Kampuchea) dan di Burma. Mereka ini telah berhijrah secara
berkelompok-kelompok dari selatan China ke Nusantara.
v
Melayu-Proto
§ Kelompok
pertama sampai ke Nusantara.
§ Menduduki
Nusantara sekitar tahun 2000 SM.
v
Melayu-Deutro
§ kelompok
kedua sampai ke Nusantara.
§ Telah sampai
pada tahun 1500 SM.
§ Mempunyai
peradaban yang lebih tinggi daripada Melayu-Proto.
2 Kawasan Nusantara
…orang Melayu memang berasal
dari Nusantara, dengan berdasarkan bukti geografi.
§ bahasa
Melayu berasal daripada rumpun Austronesia.
§ beliung
batu yang dipercayai digunakan oleh semua masyarakat primitif di seluruh dunia.
§ kajian
arkeologi yang dilakukan terhadap tengkorak manusia mendapati tengkorak manusia
di Nusantara lebih tua daripada tengkorak manusia di Asia Tengah.
Asal Usul Bangsa Melayu
Ø
Dipercayai
berasal daripada golongan Austronesia di Yunan.
Ø
Kumpulan
pertama dikenali sebagai Melayu Proto.
Ø
Berpindah
ke Asia Tenggara pada Zaman Batu Baru (2500 Sebelum Masihi).
Ø
Keturunannya
Orang Asli di Semenanjung Malaysia, Dayak di Sarawak dan Batak di Sumatera.
Ø Kumpulan
kedua dikenali sebagai Melayu Deutro.
Ø
Berpindah
ke Asia Tenggara pada Zaman Logam kira-kira 1500 SM.
Ø
Keturunannya
orang Melayu di Malaysia.
Ø
Dikatakan
lebih bijak dan dan mahir daripada Melayu Proto.
Ø
Bijak
dalam bidang astronomi, pelayaran dan bercucuk tanam.
Ø
Bilangan
lebih banyak daripada Melayu Proto.
Ø
Menduduki
kawasan pantai dan lembah di Asia Tenggara.
Ø
Orang
ini, kumpulan pertama dan kedua, dikenali sebagai Austronesia.
Ø
Bahasa-bahasa
yang terdapat di Nusantara sekarang berpunca daripada bahasa Austronesia ini.
Tafsiran Melayu mengikut
pengertian ras merangkumi penduduk Seluruh Nusantara. Berdasarkan kajian
Geldern dan Kern,kumpulan bangsa Melayu berasal dari utara ke selatan. Mereka
berasal daripada satu kelompok bangsa kemudian tersebar ke seluruh Nusantara.
Pengertian mengikut ras ini lebih tertumpu kepada suatu rumpun bangsa yang
besar dan berkaitan.
Asal Usul Bangsa Melayu
Menurut beberapa sumber, Melayu itu berasal daripada Melayu Proto dan Deutro. hal ini berdasarkan
catatan oleh Neil Joseph Ryan (1976). dalam A History of Malaysia and Singapore, yang
dikatakan sebagai Melayu Proto ialah Melayu Asli ataupun Melayu Purba yang
berhijrah daripada Tanah Besar Asia atau Yunnan ke Semenanjung Malaysia dan
Kepulauan Melayu pada sekitar tahun 2500 sebelum masihi. Mereka dikatakan
mempunyai kemahiran dalam bidang pertanian.
Manakala Melayu Deutero pula,
menurut Alan Collins (2003). Security and Southeast Asia: domestic, regional,
and global issues, Singapore: Institute of Southeast Asian Studies, Orang
Melayu terdahulu telah kemudian diganti oleh Melayu Deutro dalam gelombang
kedua penghijrahan dari tanah besar Asia di sekitar 300 Sebelum Masihi.
Jikalau kita ingin berkata
mengenai asal-usul orang Melayu, ia cukup luas kerana wujudnya pelbagai jenis
bangsa Melayu di Malaysia berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Pusat Sains
Kesihatan, Universiti Sains Malaysia yang dimulakan sejak Januari 2006 bertajuk
Menjejak Asal-usul Melayu di Semenanjung Malaysia.
Kajian mereka mendapati
wujudnya kepelbagaian corak DNA yang terdapat dalam Masyarakat Melayu moden
hari ini yang mungkin berlaku kerana percampuran dengan orang Arab, Cina, India
dan Thai. Ini menyokong fakta sejarah yang pernah menyebut Kerajaan Melayu
Melaka satu ketika dulu adalah kerajaan yang gemilang dan kedatangan pedagang
dari China, India dan Arab menyebabkan berlakunya perkahwinan campur.
Dikatakan
terdapat 14 sub etnik Melayu yang mendiami Semenanjung iaitu:
|
Melayu
Kelantan (Melayu yang masih asli) di Kelantan
|
Melayu
Yunan di Terengganu
|
Melayu
Minang di Negeri Sembilan
|
Melayu
Aceh di Perak
|
Melayu
Mandailing di Perak
|
Melayu
Rawa di Perak
|
Melayu
Riau di Johor
|
Melayu
Bugis di Johor
|
Melayu
Kerinci di Selangor
|
Melayu
Champa di Perak, Kedah dan Kelantan
|
Melayu
Jawa di Johor dan Selangor
|
Melayu
Jambi di Johor, Selangor dan Perak
|
Melayu
Batak di Perak dan Pulau Pinang
|
Melayu
Banjar di Johor, Selangor dan Perak
|
Sumber rujukan:
Ahmad Jelani Halimi (2008). Sejarah
dan Tamadun Bangsa Melayu. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors
Sdn. Bhd.
Anwar Din (2007). Asas
Kebudayaan dan Kesenian Melayu. Bangi. Penerbit Univertsiti Kebangsaan
Malaysia.
Ismail Noor dan Muhammad
Azaham (2000). Takkan Melayu Hilang di Dunia. Selangor: Pelanduk
Publications (M) Sdn. Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan