Bibiliografi Tun Seri Lanang
Tun Seri Lanang atau nama sebenarnya Tun Muhammad
dilahirkan di Seluyut, Johor Lama pada tahun 1565. Beliau pernah menjadi
Bendahara Paduka Raja Johor bagi dua sultan bagi kesultanan Johor iaitu semasa
pemerintahan Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Shah II pada 1570M-1579M dan Sultan
Alauddin Riayat Shah III iaitu pada tahun 1597M-1615M. terdapat juga kisah yang
mengatakan bahawa Tun Seri Lanang ini turut pernah menjadi bendahara semasa
pemerintahan Sultan Ma’ayat Shah. Tun Seri Lanang juga dikisahkan pernah
menjadi Uleebalang Kenegerian Semalanga, iaitu pemerintah otonomi di sebuah
jajahan Kesultanan Aceh Darussalam. Beliau turut pernah menjadi penasihat
kepada tiga orang Sultan Aceh iaitu Sultan Iskandar Muda pada tahun
1607M-1636M, Sultan Iskandar Thani pada tahun 1636M-1641M dan Sultan Tajul Alam
Safiatuddin Shah pada tahun 1641M-1675M. Semasa Tun Seri Lanang berada di Aceh,
beliau telah digelar Orang Kaya Dato’ Bendahara Seri Paduka Tun Seberang.
Selain itu, Tun Seri Lanang juga
telah terlibat dalam perancangan menawan semula Melaka pada tahun 1586M, 1587M dan pada tahun 1606M. Beliau merupakan
antara orang kuat yang menyusun semula pertahanan Johor bagi menghadapi
serangan Portugis dan Aceh. Tun Seri Lanang turut pernah menjadi utusan Johor
ke Goa untuk berunding dengan Portugis pada tahun 1583M. Beliau juga turut
menjadi orang yang bertanggungjawab dengan Admiral Matelief pada 23 September
1606M untuk mempertahankan Johor daripada serangan yang dilakukan oleh Aceh.
Beliau juga yang telah menyusun kitab Sulalat Al-Salatin atau Sejarah Melayu
pada tahun 1612M. Tun Seri Lanang merupakan seorang tokoh yang sangat dikagumi
oleh bangsa Melayu kerana beliau merupakan seorang tokoh sejarah dan pujangga
Melayu yang agung. Karyanya iaitu kitab Sulalat Al-Salatin atau Sejarah Melayu
telah menjadi rujukan dan kajian yang digunakan oleh ramai para sarjanawan
sehingga hari ini dan melalui karya ini jugalah yang telah menjadikan Tun Seri
Lanang sebagai Pujangga Agung Nusantara.
Peranan
Dan Sumbangan Tun Seri Lanang
Kemasyhuran teks Sulalat Al-Salatin
atau Sejarah Melayu ini adalah kerana kitab ini dikaitkan dengan perincian
tentang sejarah Kesultanan Melayu Melaka yang pernah berdiri sebagai sebuah
Kesultanan Melayu yang paling kuat, agung dan kaya pada abad ke-15M dahulu.
Kemasyhuran Sejarah Melayu ini telah mendapat perhatian ramai pengkaji sejarah
sehingga kitab ini sering diselidiki sebagai sebuah dokumen sejarah yang telah
memberi gambaran berkenaan kelahiran kerajaan Melaka yang seiring dengan
tamadun Melayu Islam yang berjaya. Kitab ini juga turut menceritakan tentang
peluasan kuasa pemerintahan.
Tun Seri Lanang merupakan seorang
yang terkenal dengan kepandaiannya bercerita. Beliau juga pandai bercerita
kerana mempunyai banyak pengalaman dan ilmu pengetahuan berbanding dengan
pegawai-pegawai istana yang lain. Bakat penulisan yang dimiliki oleh Tun Seri
Lanang ini sudah dapat dilihat sejak beliau belum menjadi bendahara lagi.
Hasilnya menunjukkan
bahawa Tun Seri Lanang adalah seorang yang amat pintar dan bijaksana.
Kepintaran yang ada pada Tun Seri Lanang ini membolehkan beliau menceritakan
dengan lebih terperinci tentang keadaan politik yang berlaku di dalam istana
pada ketika itu. Dalam kitab karangan Tun Seri Lanang ini juga turut
menceritakan bagaimana manusia ditelan kerakusan kerana kuasa dan Bendahara
Seri Maharaja sendiri terjebak dengan wang pemberian Raja
Mendeliar sebagai rasuah. Keadaan ini dapat dibuktikan dalam ayat berikut yang
terdapat dalam teks Sulalat al-Salatin.
“Baiklah, tuan hamba memberi hamba, hamba
ambil.”
(Tun Seri Lanang,
1977:160).
Kata hati, kemuliaan
diri dan maruah seorang bendahara tercemar ketika beliau menerima emas yang
digunakan sebagai itu. Karyanya ini berakhir dengan peristiwa sedih apabila
cerita berkenaan dirinya mengambil rasuah ini dibesar-besarkan sehingga
bendahara dihukum bunuh oleh Sultan Mahmud kerana dituduh menderhaka.
Gambar-gambarnya juga banyak telah diturunkan tanpa banyak soal jawab. Cerita
yang disampaikan oleh Tun Seri Lanag inilah antara sebab yang menjadi punca
kejatuhan empayar Kesultanan Melayu Melaka pada suatu ketika dahulu.
Kata
hatinya bukan sahaja bersifat moralistik tetapi juga beliau turut menilai dalam
bidang politik yang menurutnya sudah terpisah daripada nilai etika Melayu.
Pandangan beliau tentang kuasa yang pelbagai turut berlandaskan ukuran moral.
Pada suatu sudut yang lain beliau turut menyokong raja yang dianggap adil
seperti menyebelahi Raja Kasim yang menjadi nelayan setelah adindanya dipilih
menjadi Raja Melaka. Namun apabila seseorang raja melanggar batas-batas yang
dianggap suci maka beliau membenarkan orang seperti Tun Biajit iaitu mangsa
Sultan Mahumud, yang bermukah dengan isterinya, `menimang lembing’ dan memarahi
sultan. Sultan dilukiskan sebagai mengaku kesalahannya:
Maka segala hamba
raja itu hendak gusar. Maka titah baginda, “Jangan kamu sekalian amarah, kerana
katanya itu benar. Sebab sedia salah kita padanya, hukumnya patut dibunuhnya
oleh dia. Hamba Melayu tidak mau durhaka mengubah setianya, maka demikian itu
lakunya.”
(Tun Seri Lanang, 1997:157)
Lukisan tentang
Sultan Mahmud yang lama bertakhta itu mempunyai berbagai versi. Namun, Tun Seri
Lanang dapat menyampaikan dengan bijaksana dan saksama melalui penilaiannya
yang sagat teliti dan kritis. Sultan Mahmud dihukum seperti dalam episod di
atas, atau dalam episod Tun Fatimah, yang dibunuh ayahnya dan suaminya, dan dia
sendiri dipaksa menjadi isteri kepada sultan. Contohnya dapat dilihat dalam
teks yang ditulis oleh Tun Seri Lanang ini.
Ada pun akan Tun
Fatimah terlalu sangat percintaannya akan bapanya. Selama ia
diperisteri oleh Sultan Mahmud Syah, jangankan ia tertawa, tersenyum
pun ia tiada penah. Maka baginda turut masyghul, terlalu sangat menyesal diri
baginda. Hatta maka Sultan Mahmud Syah pun membuangkan kerajaan baginda. Maka
anakanda baginda itu, Sultan Ahmad dirajakan baginda.
(Tun Seri Lanang: 1997:209)
Cukup jelas di sini
bahawa Tun Seri Lanang mempunyai piawai keadilan yang tinggi, dan
piawai budaya yang sama tersohor. Beliau sendiri telah menjadi lambang seorang
manusia yang hidup dalam suatu tamadun yang bangga dengan pencapaiannya dan
yakin dengan apa yang telah dicapainya. Walaupun manusia harus dinilai
perlakuannya tetapi sebagai seorang pengarang, Tun Seri Lanang melihat bahannya
dengan daya imaginasi yang amat subur, yang membenarkan, dalam lingkungan
tradisinya. Melalui imaginasi beliau ini turut menghasilakan karya yang
mempunyai nilai estetik yang tinggi dan indah.
Tun
Seri Lanang juga turut memaparkan cerita yang mempunyai unsur moral, agama dan berbentuk pedagogi. Maklumat
tentang keturunan raja-raja Melayu dan adat istiadat, dan peristiwa-peristiwa
penting dalam perjalan kerajaan Melayu Melaka dan jajahannya dicerita dengan
teliti oleh beliau. Selain itu, Tun Seri
Lanang juga turut menceritakan kezaliman raja dan golongan bangsawan dan bagaiman kezaliman raja tersebut dibalas
dengan kemusnahan kerajaannya, keangkuhan rajanya juga dibalas dengan
kejatuhannya sehingga membinasakan diri sendiri.
Seluruh
sejarah bangsa Melayu ini juga telah dikonsepkan oleh Tun Seri Lanang yang
terdiri daripada pelbagai peristiwa dan episod yang menjadi tapak dan petak
kepada sejarah Melayu. Berdasarkan cerita-cerita yang dihuraikan dalam Sulalat
al-Salatin ini, terdapat beberapa peristiwa yang membawa kepada kesimpulan yang
diinginkan iaitu nilai yang diunggulkan, manusia terpilih yang harus dicontohi,
kelemahan dan kejahatan yang merosakkan manusia dan boleh diambil pengajaran
melaluinya serta turut diselitkan dengan perihal hubungan antara manusia dengan
negeri yang aman dan mempunyai peradaban yang tersendiri.
Sebagai
kesimpulannya, dapat dijelaskan bahawa sastera dan sejarah yang dikarang oleh
Tun Seri Lanang ini mempunyai tujuan yang serius dan berat. Beliau bukan
sekadar mengarang Sulalat al-Salatin ini atas perintah sultan, namun terdapat
sesuatu yang ingin disampaikan oleh pengarang ini sebagai panduan dan
pengajaran kepada pembacanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan