ESTETIK
DALAM KARYA AGUNG
Konsep
keindahan Melayu Klasik
Karya sastera memang mempunyai nilai estetik, sama
ada tahap tinggi atau bertaraf rendah. Nilai estetik ini seharusnya dapat
menikmati sebagai nikmat ketika membaca, menghayati dan memahami setiap hasil
karya. Begitulah, bagi karya novel, cerpen, puisi (pantun, syair, gurindam,
seloka dan sajak) drama dan sebagainya ada terselit nilai-nilai estetika dan
keindahan.
Secara umumnya perkataan estetika dalam bahasa Yunani
ialah aesthesis yang membawa maksud hal-hal yang dapat diserapkan oleh
pancaindera atau lebih khusus lagi membawa maksud ‘kepekaan’ manusia terhadap
sesuatu gaya penulisan. Estetik juga boleh diertikan sebagai persepsi
pancaindera (sense of perception), iaitu merupakan istilah estetika yang
digunakan untuk kajian falsafah. Selain itu, estetika juga membawa
banyak pengertian daripada ramai tokoh falsafah. Ahli falsafah Jerman bernama
Alexander Baumgarten (1714-1716) adalah orang pertama yang memperkenalkan
perkataan aisthetika.
Estetik adalah rasa indah pada umumnya dan tentang
kesenian pada khususnya. Pandangan mengenai falsafah dan estetika sangat
berhubung rapat dengan kesenian. Apabila disentuh tentang keindahan, maka
secara langsung akan diperkatakan perkara berkaitan seni dan kesenian Estetika
secara umumnya bermaksud keindahan. Oleh sebab itu, estetika merupakan satu
cabang yang sangat dekat dengan falsafah seni. Nilai estetika itu sendiri
melibatkan seni dan keindahan. Apabila dilihat dari konsep yang berkaitan
dengan karya, kita dapat mengaitkan unsure ini dengan karya yang dihasilkan
iaitu penghasilan bahasa yang estetik iaitu indah dan berseni. Secara umumnya,
estetika dikaitkan dengan karya seni manusia atau mengenai alam semesta.
William
Haverson mengatakan estetika adalah segala hal yang berhubungan dengan sifat
dasar nilai-nilai non-moral suatu karya seni. Estetika sering diungkapkan
sebagai persamaan makna seni, tetapi ia berbeza dengan ‘falsafah keindahan’,
kerana estetika tidak semata-mata menjadi permasalahan falsafah. Di dalamnya
menyangkut perbahasan ilmiah berkaitan dengan karya seni, yang merangkumi
bidang ilmiah, antaranya meliputi perbincangan tentang keindahan dalam seni
atau pengalaman estetik, gaya atau aliran seni, perkembangan seni dan
sebagainya. Secara langsung pengkajian falsafah estetika bersangkutan dalam bidang-bidang
seperti psikologi, sosiologi, antropologi dan lain-lain yang bersangkutan,
Selain itu,
estetika juga dapat dikaitkan sebagai keindahan yang berdasarkan penglihatan
iaitu seni rupa dan keindahan yang boleh didapati melalui pendengaran
contohnya, muzik. Oleh sebab itu, keindahan dapat diertikan sebagai keindahan
yang meliputi aspek keindahan seni, keindahan alam, keindahan moral, dan
keindahan intelektual. Estetika sebagai keindahan dan keagungan. Estetika juga
merupakan sebahagian penciptaan simbol- simbol yang wujud dari perasaan manusia
sebagai hasil kesenian dan juga sesuatu yang mewakili perasaan amnesia.
Maksudnya, estetika bersifat simbolisme iaitu simbol-simbol yang dimaksudkan
bukan sahaja hasil karya seni lukis tetapi hasil binaan yang mempunyai simbolik
tersendiri hasil ciptaan manusia. Sebagai contoh, seni binaan bangunan yang
kaya dengan simbol dan keindahan tersendiri seperti rekaan bangunan Menara
Petronas, Kuala Lumpur.
Perkataan keindahan atau kata dasarnya indah merupakan
salah satu istilah pokok dalam sistem estetika kesusasteraan Melayu. Konsep
keindahan dalam tradisi dan budaya Melayu menurut V.I. Braginsky dalam Aminudin
Mansor ialah terdapat tiga aspek yang jelas dinyatakan dalam karya sastera
menerusi penggantian perkataan indah dengan kata yang sama maksud. Menurutnya
lagi, keindahan sesuatu karya sastera dipercayai mampu mempengaruhi jiwa
seseorang, mempunyai kuasa penyembuh tetapi akibat daripada keindahan itu lebih
penting iaitu manfaat yang terselindung di sebaliknya. Misalnya, pembaca akan
berasa tenang atau sebaliknya bergantung kepada keadaan jiwa seseorang itu
ketika menghayatinya.
Aspek pertama yang akan dibincangkan ialah berhubung
dengan asal usul keindahan. Pengertian indah dipadankan dengan cara tertentu
melalui kuasa Tuhan atau kekayaan Allah. Ianya meliputi kekuasaan Allah
mencipta sesuatu yang tidak terbatas. Contohnya kehadiran pelbagai kehidupan di
muka bumi, sistem cakerawala, keindahan alam semula jadi dan sebagainya
sehinggakan yang tidak mampu ditanggapi oleh akal manusia biasa.
Kedua, estetika Islam juga membezakan keindahan mutlak
daripada keindahan fenomena dengan menggunakan perkataan elok dan indah dalam
karya sastera dan karangan tasawuf Melayu. Manakala, aspek keindahan ketiga
ialah estetik atau keindahan tersembunyi, tetapi bentuk iaitu susunan kata yang
baik, makna yang berlapis-lapis mampu menyerlahkan keindahan sehingga dapat
dihayati. Tanpa bentuk yang baik pasti isi kandungan dalam sesebuah karya tidak
mempunyai daya tarikan. (Aminudin Mansor, 2012).
Estetik dalam Sulalatus
Salatin
Unsur estetik merupakan satu unsur keindahan dalam
berbahasa iaitu dengan memberikan sifat manusia kepada benda lain. Unsur
personafikasi yang dapat dilihat dalam karya Sulalatus Salatin ialah:
“rupa tunggul panji-panji seperti awan berarak; rupa
payung segala raja-raja”
(Muhammad Haji Salleh, 1997:
26)
Dalam ayat di atas, pengarang telah menggunakan kata
kerja berarak yang dilambangkan sebagai unsur personafikasi kepada awan. Awan
merupakan kata nama yang tidak bernyawa, tetapi diberi sifat manusia kepadanya.
Unsur ini digunakan untuk menunjukkan keindahan bahasa.
Penggunaan Bahasa Istana
Tidak dinafikan penggunaan bahasa istana di dalam
karya bahasa Melayu Klasik kerap berlaku berbanding dalam karya Melayu Moden.
Watak utama di dalam karya bahasa Melayu klasik adalah terdiri daripada watak
istana yang melibatkan sultan, permaisuri, anakanda, dayang, pembesar, dan
sebagainya. Oleh hal yang demikian, penggunaan bahasa istana amat diperlukan
untuk mewarnai karya sastera tersebut agar lebih menarik dengan keindahan
bahasa istana yang sangat lembut dan berlapik. Penggunaan bahasa istana
juga diperlukan dalam karya bahasa Melayu klasik bagi mengisahkan cerita-cerita
yang membabitkan keluarga diraja. Perkara ini dapat dijelaskan lagi menerusi
contoh ayat yang dipetik daripada Hikayat hang Tuah yang dikemukakan oleh
Kassim Ahmad yang berbunyi:
Maka pada ketika itu juga baginda pun melengkapi
anakanda baginda itu dengan inang pengasuh dan dayang-dayang sepertinya. Maka
tuan putera Kemala ratna Pelingan dipeluk cium dan ditangisinya oleh ayahanda
baginda.
(Kassim Ahmad, 1997 :5)
Namun begitu, penggunaan bahasa istana ini kurang
digunakan di dalam bahasa Melayu Moden. Hal ini telah dibuktikan apabila karya
yang ditulis menggunakan bahasa Melayu Moden kurang menggunakan tema keluarga
diraja. Kebanyakan penulis akan menggunakan tema berkaitan dengan masyarakat
moden yang tidak akan dikaitkan dengan keluarga diraja seterusnya penggunaan
bahasa yang indah seperti bahasa istana tidak dapat dikekalkan dan semakin
ditinggalkan oleh masyarakat Melayu Moden.
Penggunaan ayat
yang panjang juga merupakan salah satu unsur estetik dalam karya agung iaitu
salah satu aspek yang dapat membezakan bahasa Melayu Klasik dengan bahasa
Melayu Moden. Ciri ini boleh dilihat melalui beberapa ayat yang terkandung di
dalam Hikayat Hang Tuah iaitu:
Apabila tuan puteri dan segala isi istana itu
mendengar bunyi-bunyian dan melihat segala perintah dewa-dewa turun terlalu
banyak datang dengan pakainnya terlalu indah-indah- rata terang itu pun dengan
perhiasannya keemasan-datang mendapatkan Sang Perta Dewa itu bertatahkan ratna
munu manikam, maka Tuan Puteri Pelinggam pun tahulah akan Sang Perta Dewa itu
anaknya besar turun dari keinderaan.
(Kassim
Ahmad, 1997: 6)
Contoh ayat di atas jelas menunjukkan penggunaan
bahasa yang meleret-leret dalam Hikayat Hang Tuah. Ayat yang panjang merupakan
satu unsur seni bahasa yang mampu menjadikan sesebuah karya menjadi menarik.
Ianya juga dipercayai berpunca daripada gaya bahasa hiperbola yang biasa
terdapat di dalam hasil sastera klasik. Gaya bahasa hiperbola bermaksud sesuatu
perkara itu diceritakan secara berlebih-lebihan. Tujuan utama penggunaan gaya
bahasa ini adalah untuk menekankan keistimewaan sesuatu benda atau perkara.
Selain itu, penggunaannya juga dapat meninggalkan kesan yang mendalam kepada
pembaca kerana melalui penggunaan hiperbola, pembaca akan dibawa bersama untuk
menghayati sesuatu cerita kerana penggunaan gaya bahasa hiperbola dapat
membantu pembaca menghayati sesuatu peristiwa dengan lebih mendalam. Melalui
contoh yang diberi di bawah, jelas kelihatan daripada keindahan bahasa atau
unsur estetik yang digarap oleh pengarang bagi mewarnai hikayat Hang Tuah
menggunakan unsur hiperbola.
“Segala perintah dewa-dewa turun terlalu banyak datang
dengan pakaian terlalu indah-indah-rata terbang itu pun dengan perhiasannya
keemasan”.
(Kassim Ahmad, 1997: 6)
Selain itu,
dalam karya klasik atau karya agung juga turut menggunakan penggunaan imbuhan
‘nya’ untuk mengekalkan unsur estetik dalam karya. Penggunaan imbuhan ‘nya’
boleh digunakan bagi menggantikan ganti nama yang diulang beberapa kali. Ganti
nama tunjuk atau perkataan-perkataan yang tidak diperlukan boleh diabaikan bagi
tujuan meringkaskan sesebuah ayat. Penggunaan imbuhan ‘nya’ ini bertujuan
mengelakkan daripada kekerapan menggunakan ayat yang panjang seterusnya
menjadikan karya tersebut suatu karya yang tidak menarik, menyebabkan pembaca
menjadi bosan untuk meminati sesebuah karya. Sebagai contoh ayat yang
menggunakan imbuhan ‘nya’ dalam hikayat Hang Tuah ialah:
Maka Sang Sapurba terlalu sukacita melihat isterinya
hamil itu. Setelah genaplah bulannya, maka tuan puteri pun berputeralah seorang
lelaki, terlalu elok rupanya sikapnya.
(Kassim Ahmad,
1997: 11)
Berdasarkan contoh ayat di atas, menunjukkan penulis
telah mengulang sebanyak empat kali imbuhan ‘nya’ dalam satu ayat. Ayat
tersebut ditulis sebegitu bagi menjelaskan kepada pembaca bahawa Sang Sapurba
mempunyai anak seramai empat orang. Penggunaan ayat yang panjang dan
berulang-ulang ini akan menjadikan sesebuah ayat itu berbelit-belit dan sukar
difahami. Keadaan ini menunjukkan bahawa penulis sangat bijak menggunakan
bahasa dan memperlihatkan unsur estetik dalam karya tersebut. Keindahan karya
juga terletak kepada kebijaksanaan penulis untuk menterjemahkan jalan cerita
menggunakan seni bahasa yang dapat menarik minat pembaca.
MAKNA LUARAN DAN MAKNA
DALAMAN
Mengikut Webster, estetik ialah pembelajaran tentang
falsafah kecantikan dan ia juga merupakan pandangan luar sesuatu hasil
seni (Weitz). Perkataan ini berasal daripada perkataan ‘aisthetikos’ yang
bermaksud sensitif. Perkataan ini berkembang daripada perkataan
‘aisthannesthai’ yang bermaksud ‘to perceive’ (tanggapan). Estetika merupakan
satu cabang falsafah keindahan, dari sinilah kriteria andaian rupa luar sesuatu
seni dinilai (Beardley, 1966). Kamus Dewan (1979) turut memberi pengertian
estetik sebagai kecantikan, keelokan atau perihal yang menerangkan sesuatu yang
indah.
Sidi Gazalba
(1977) dan Bearsley (1966) turut mengemukakan teori keindahan yang dikemukakan
oleh ahli falsafah metafizikal dan psikologikal oleh Plato, Plotinus dan Hagel.
Mengikut mereka, teori keindahan yang dikemukakan oleh ahli falsafah tentang
keindahan mempunyai persamaan dan kebenaran , kebaikan dan mutlak
(‘Beauty=truth= the good=the absolute’). Perkara ini telah disokong oleh Othman
Mohd. Yatim (1989), yang turut menyatakan keindahan selalunya dikaitkan dengan
rasa yang menggembirakan, menyenangkan, memuaskan yang baik dan dihargai.
Beliau menambah lagi, sesuatu yang menggembirakan dan menyenangkan biasanya
rasa yang lahir daripada khalayak terhadap objek yang indah, yang dikatakan
mempunyai seni dalam konteks kebudayaan dan kesenian yang berfungsi memenuhi
nilai estetik.
Menurut Ku Zam Zam (1984), dalam menghayati estetika atau keindahan,
khalayak seni akan tertarik kepada sesuatu objek yang indah boleh menyebabkan
timbulnya rasa persatuan yang sejati dengan objek itu sehinggakan melahirkan
kebebasan dan kesempurnaan pada jiwa. Rasa yang menggembirakan atau
menyenangkan itu akan wujud apabila individu itu ditemukan dengan objek-objek
yang indah yang selalunya dikatakan mempunyai seni (Ku Zam Zam). Dalam
konteks kebudayaan , bidang yang berfungsi memenuhi nilai estetik manusia iaitu
bidang kesenian. Ku Zam Zam (1984) turut menjelaskan bahawa kesenian berkait
rapat dengan budaya kerana ia merupakan sebahagian daripada budaya. Antara
unsur budaya yang melahirkan kesenian ialah agama dan kepercayaan, adat
istiadat dan juga bahasa. Mengikut beliau, biasanya masyarakat membentuk keseniannya
yang tersendiri berdasarkan pengalaman dan kehidupan yang dilalui. Kesenian
merupakan pendorong kepada seseorang untuk bertindak dan mengakibatkan
berkembangnya ruang lingkup perasaan seseorang. Dalam menghayati seni,
penghasilan seni yang dapat memberi kepuasan pada deria penglihatan terbahagi
kepada dua, iaitu seni rupa dua dimensi yang terdapat pada seni tekstil, dan
seni rupa tiga dimensi yang dikenali sebagai seni tampak yang terdapat pada
seni ukir.
Dari segi psikologi, keindahan merupakan sesuatu yang dapat dinilai oleh
pancaindera atau deria rasa. Dalam perkara ini, akal memiliki deria rasa
fikiran atau kemahuan (nafsu) dan juga deria rasa. Deria rasa pula mempunyai kepentingan
yang berbeza dengan indera rasa yang lain seperti makanan dan juga
undang-undang moral yang mempunyai kepentingan yang berbeza. Dari segi
penilaian pula, keindahan adalah lebih bersifat ideal yang bukan berkaitan
dengan fakta sahaja. Dalam konteks ini, sesuatu karya atau seni yang indah
bukanlah hanya semata-mata terletak pada karya atau seni itu tetapi ia adalah
satu perasaan yang dihayati oleh khalayak ketika meneliti. Hasilnya, sifat
keindahan yang lahir daripada khalayak akan mewujudkan satu kepuasan dan
kesenangan yang dapat disebut sebagai estetika (Ku Zam Zam, 1984 dan Othman
Mohd Yatim, 1989).
Moore (1942), menyarankan bahawa nilai keindahan sesuatu bentuk itu dapat
diukur melalui dua sudut, iaitu sudut objektif dan subjektif. Dari sudut
objektif, ciri-ciri yang dinilai adalah seperti bentuk objek atau karya itu.
Bentuk karya yang menumpukan kepada aspek-aspek yang nyata adalah berasaskan
elemen reka bentuk seperti warna, bentuk luar (shape), garis, tekstur, nada dan
sebagainya. Selain bentuk penilaian, keindahan secara objektif juga mengambil
kira idea atau isi sesuatu karya itu. Idea yang dimaksudkannya di sini
merupakan gabungan kebijaksanaan daya pemikiran, imaginasi dan emosi seseorang
seniman dalam melahirkan karyanya. Untuk melahirkan sesuatu karya yang harmoni,
pencipta haruslah dapat menyatukan elemen reka bentuk yang merangkumi warna,
bentuk dan tekstur dalam bentuk kesatuan dan dalam masa yang sama boleh memberi
rangsangan kepada emosi, idea dan imaginasi. Hal ini menggambarkan bahawa bentuk
karya yang dilihat secara objektif merupakan struktur luaran yang berasaskan
reka bentuk. Oleh itu, masyarakat dapat menilai nilai estetika menerusi
pancaindera berdasarkan pandangan masing-masing.
Keindahan
secara subjektif atau berdasarkan struktur dalaman pula diukur dari sudut
kegembiraan yang dirasai hasil daripada khalayak dan penilaian sesuatu karya
itu. Untuk menilai keindahan secara keseluruhan, seseorang perlu melihat secara
objektif karya itu dan juga merasakan keindahan itu secara subjektif. Penilaian
secara subjektif merupakan penilaian yang lebih bergantung kepada objek seni
dan penilaian itu sendiri. Dalam perkara ini, penilaian objek seni adalah
berbeza antara individu dengan individu yang lain.
Sebagai contoh:
“ … Maka dilihatnya seekor pelanduk putih, seperti kambing besarnya,
berhadapan dengan anjingnya. Maka oleh pelanduk itu digigitnya akan anjing
kedua itu. Maka anjing itu pun berteriak keduanya lalu terjun ke dalam sungai
itu. Maka pelanduk itu pun mengusir anjing keduanya. … “ Ya Tuanku Syah Alam,
ada patik dengar kata orang tua-tua patik, jika ada pelanduk putih pada hutan
atau barang tempat sekalipun, baiklah tempat, patut diperbuat negeri; berdaulat
negeri, tuanku.”
(Hikayat Hang Tuah : 64)
Petikan tersebut memberi tafsiran secara tersurat
(luaran) dan juga tafsiran secara tersirat (dalaman). Dari segi luaran, teks
Hikayat Hang Tuah tersebut memberi makna bahawa Tuanku terlihat ada dua ekor
pelanduk di dalam hutan tempat baginda berehat menggigit anjing baginda.
Selepas digigit, anjing tersebut telah berteriak dan terjun ke dalam sungai.
Kemudian, seorang pembesar tuanku telah menyatakan bahawa, kata orang tua-tua
sekiranya ada pelanduk putih dalam hutan tersebut, itu merupakan petanda bahawa
tempat itu sesuai untuk dijadikan negeri.
Makna dalamannya pula ialah pada ketika Tuanku Syah
Alam sedang berehat di bawah sepohon pokok, Hang Tuah telah mengkhabarkan
kepada Tuanku tentang Anjing pemburuannya yang telah dikalahkan oleh seekor pelanduk
putih. Tuanku Syah Alam tertarik dengan cerita yang disampaikan dan bertanya
kepada salah seorang pembesar tentang peristiwa tersebut. Pada pandangan
pembesar, menurut cerita yang di sampaikan oleh orang tua-tua, jika terdapat
seekor pelanduk putih, maka tempat itu amat sesuai untuk dibuka sebuah negeri.
Berdasarkan kepada peristiwa dan pendapat yang diberikan oleh pembesar, Tuanku
Syah Alam berpendapat, jika dibuka sebuah negeri, negeri tersebut akan maju dan
kuat.
terima kasih di atas maklumat ini...sangat bermanfaat ;)
BalasPadam