_SeUnTai KaTa_

Sabtu, 11 Mei 2013

NILAI ILMU DAN MAKLUMAT


Pengenalan
Karya agung merupakan karya yang sarat dengan nilai ilmu dan maklumat yang terkandung di dalamnya. Nilai-nilai ilmu maklumat seperti ilmu firasat iaitu ilmu berkaitan tanda-tanda pada muka atau anggota yang lain untuk mengetahui nasib atau kelakuan seseorang, ilmu jampi atau pengasih yang digunakan untuk membengkitkan rasa kasih kepada seseorang, ilmu pendukunan yang digunakan untuk merawat atau mengubati penyakit seseorang, dan sebagainya amat terkenal dengan bangsa Melayu pada zaman dahulu. Malah penggunaan nilai ilmu dan maklumat ini digunakan secara besar-besaran dalam kehidupan masyarakatnya.

Ilmu Firasat
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ilmu firasat ialah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka iaitu anggota badan dan lain-lain untuk mengetahui kelakuan atau nasib orang. Dalam dunia Melayu, pelbagai ilmu firasat yang cuba diketengahkan oleh masyarakat dahulu. Contohnya, jika burung hantu berbunyi, itu tandanya ada kematian pada waktu yang terdekat. Masyarakat Melayu menjadikan perkara-perkara sebegini sebagai satu sandaran ataupun petanda dalam hidup mereka. Tambahan pula, kebanyakan petanda-petanda ini sering menjadi kenyataan. Keadaan inilah yang menjadikan kepercayaan mereka terhadap ilmu firasat ini menjadi semakin kuat walaupun adakalanya itu hanyalah satu kebetulan. Ilmu firasat ini boleh dilihat dengan jelas dalam karya-karya agung antaranya dalam Hikayat Hang Tuah:

Contohnya seperti:
 “ Maka pada malam itu Hang Mahmud bermimpi bulan turun dari langit; maka cahayanya penuh di atas kepala Hang Tuah. Hang Mahmud pun terkejut lalu bangun daripada tidur, lalu diribanya anaknya Hang Tuah dan diangkatnya, maka diciumnya seluruh tubuh.
                                                                 (Hikayat Hang Tuah : 23)

Hang Mahmud telah bermimpi tentang bulan yang turun dari langit dan cahaya bulan tersebut telah mengenai Hang Tuah. Melalui peristiwa tersebut, Hang Mahmud berpendapat bahawa sesuatu akan berlaku kepada Hang Tuah. Antara contoh lain yang boleh diperolehi adalah seperti berikut:

… “ Apa juga dipakainya maka tiada lut kuparang? Tetapi pada firasatku sebab kerisnya inilah maka ia tiada dapat ditentang lawan dan tiada lut kuparang tubuhnya ini. Jikalau demikian, apa jua kehendaknya? Baiklah kuperdayakan.”
                                                            (Hikayat Hang Tuah : 155)

Menerusi peristiwa yang berlaku tentang rahsia Keris Taming Sari. Hang Tuah berfirasat bahawa jika seseorang itu mempunyai keris Taming Sari, badannya tidak akan lut jika ditikam. Dengan menggunakan kebijaksanaannya, Hang Tuah telah berjaya merampas keris tersebut dari tangan Taming Sari. Dengan itu, dapat dikatakan bahawa, untuk memperoleh keris Taming Sari tersebut. Firasat awal Hang Tuah tentang keris tersebut sememangnya betul, kerana sepanjang beliau menggunakan keris tersebut, beliau tidak pernah tercedera dalam pertarungan.

Ilmu Pengasih
Ilmu pengasih secara umumnya ialah salah satu cara yang digunakan untuk menambat hati seseorang yang kita suka terutamanya kepada golongan wanita. Namun demikian, ilmu ini boleh digunakan oleh golongan lelaki mahupun perempuan asalkan kena pada caranya. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat pula ilmu pengasih ialah pengetahuan tentang jampi, azimat, atau guna-guna untuk mendatangkan atau membangkitkan rasa kasih terhadap individu yang dikehendaki.
            Ilmu pengasih dibuat dalam berbagai jenis, kaedah serta nama. Contohnya minyak dagu, pengasih purnama, pengasih arjuna, pengasih jiwa dan banyak lagi. Ilmu pengasih boleh dilakukan dengan menggunakan minyak pengasih yang diperbuat daripada bahan tertentu, makanan dan minuman, minyak wangi, tenungan mata, hikmah suara, hikmah seri wajah dan sebagainya.

Contohnya dalam Hikayat Hang Tuah:
Demi berpalit gunanya itu maka Tun Teja pun terkejut seperti disentap orang kakinya. Maka Tun Teja pun bangun, seraya berkata, “Rindunya aku akan Mak Inang…” … “Janganlah inangda takut. Mana Tun Tuah itu sekarang?
                                                                        (Hikayat Hang Tuah: 218)

            Hang Tuah menngunakan tipu muslihat bagi meyakinkan Tun Teja untuk mengikutnya pulang ke Melaka. Hang Tuah bersepakat dengan inang Tun Teja untuk mencalitkan guna-guna tersebut pada Tun Teja yang sedang tidur. Sebaik sahaja ‘jebat’ itu dicalitkan pada Tun Teja, beliau segera bangun dari tidur dan mencari inangnya. Tun Teja menyatakan bahawa beliau teringin untuk berjumpa dengan Hang Tuah. Ketika itulah Hang Tuah memasang jerat dengan menyatakan bahawa beliau akan berangkat ke Melaka. Tun Teja berasa sedih untuk berpisah dengan Hang Tuah dan menyebabkan beliau bersama-sama Hang Tuah berangkat ke Melaka beserta semua dayang-dayang. Keadaan ini menunjukkan bahawa ilmu pengasih yang digunakan terhadap Tun Teja telah berjaya.

Ilmu Pendukunan
Menurut Kamus Dewan menyatakan bahawa dukun merupakan orang yang mengubat orang sakit atau memberi ubat cara kampung atau tradisional dengan membaca jampi serapah dan sebagainya. Perdukunan pula didefinisikan sebagai sesuatu yang mengenai  atau berkaitan dengan pengubatan cara kampung atau tradisional yang berkaitan dengan ilmu dukun. Namun ada juga yang mengatakan dukun sebagai bomoh, tabib, orang-orang pintar, ahli metafizik, arraf (orang yang mengaku mengetahui hal-hal yang ghaib) dan kahin (sebutan bagi orang yang mengaku mengetahui ilmu ghaib yang mengkhabarkan tentang kejadian yang akan datang atau yang tersirat dihati), dan sebagainya.
           Ahli nujum atau dukun ini biasanya akan meramal nasib seseorang menggunakan cara yang tertentu. Sebagai contohnya dapat dilihat dalam Hikayat Hang Tuah seperti berikut :

Maka segala ahlul nujum dan sasterawan pun melihat yang di dalam nujum. Setelah sudah dilihatnya, maka masing-masing pun menggerakkan kepalanya. Maka titah baginda, “Apa sebab kamu sekalian mengerakkan kepalamu?” Maka sembah segala ahlul nujum dan sasterawan itu, “ya Tuanku Syah Alam, patik mohonkan ampun beribu-ribu ampun dan kurnia ke bawah Duli Syah Alam; adapun patik anakanda ini terlalu amat bahagia beroleh suami anak raja besar,  dan anak cucu paduka anakanda inilah akan raja datang kepada akhir zaman, akan menjadi raja besar. Maka duli tuanku pun hendaklah segera memberi paduka anakanda bersuami, hendaklah paduka anakanda ini ditaruhkan pada suatu pulau yang bernama Biram Dewa itu dengan suatu mahligai dan dayang-dayang. Di sanalah paduka anakanda bersuami raja besar itu.”
                                                                                   (Hikayat Hang Tuah: 5)

            Berdasarkan petikan di atas, hikayat ini menceritakan perihal Tuanku Syah Alam yang menggunakan khidmat ahli nujum bagi menilik untung nasib anak gadisnya itu iaitu Tuan Puteri Kemala Ratna Pelinggam. Melalui tilikan para ahli nujum, mereka mendapati bahawa nasib anak gadisnya itu adalah beroleh keuntungan pada masa akan datang melalui perkahwinannya dengan anak raja besar. Justeru, untuk beroleh keuntungan tersebut ahli nujum menyarankan supaya Tuan Puteri Kemala Ratna Pelinggam segera dikahwinkan dan diletakkan di sebuah pulau yang bernama Biram Dewa dengan sebuah istana berserta dayang-dayang.

Ilmu Jampi
Jampi didefinisikan Kamus Dewan sebagai kata-kata tertentu yang diucapkan untuk mendatangkan kesaktian seperti boleh menyembuhkan penyakit. Jampi juga dikenali sebagai mantera. Mana Sikana dalam bukunya sastera Melayu klasik menghuraikan jampi serapah bukan sekadar penglahiran perasaan seperti puisi tetapi mempunyai hubungan dengan kejiwaan dan sistemkepercayaan. Ilmu jampi atau perdukunan ini dapat dilihat dalam teks Sulalatus Salatin pada bab 3 yang ada menyentuh tentang Badang beroleh gagah.

Contohnya seperti:

“Jikalau engkau hendakkan gagah, makanlah muntahku. Setelah itu oleh Badang dicubanya segala pohon kayu hampirnya yang besar-besar itu, dengan sekali bantunnya habis patah-patah”.                                                       
   ( Hikayat Hang Tuah: 48-49 )

          Berdasarkan petikan ini, Badang diceritakan telah memakan muntah hantu yang sering memakan ikan yang ditangkapnya. Selepas memakan muntuah tersebut Badang telah menjadi kuat dengan serta merta. Badang mempu mengangkat dan mencabut pohon-pohon kayu yang besar. Badang juga mampu mematahkan dahan kayu yang besar dengan kukuatan fizikalnya. Keadaan ini menunjukkan ilmu jampi yang terkena pada Badang telah berjaya sehingga kekuatannya menjadi luar biasa dan tiada tandingannya.

Maklumat Tentang Strata Sosial Masyarakat
Strata masyarakat  atau statifikasi ialah menggambarkan tentang struktur sosial masyarakat dari segi iaitu pembahagian masyarakat kepada beberapa lapisan atau kelas yang berlainan atau juga dikenali sebagai susun lapis masyarakat. Dalam Karya Agung Sejarah Melayu, masyarakat Melayu digambarkan mempunyai struktur yang tersusun. lanya didahului oleh seorang raja sebagai pemerintah. Baginda akan dikelilingi oleh kerabat-kerabat di raja, permaisuri, putera-puteri raja serta kaum kerabat di raja yang lain. Berada di bawah baginda ialah golongan pentadbir atau lebih dikenali juga sebagai golongan bangsawan. Antara jawatan penting ialah seperti Bendahara, Laksamana, Penghulu Bendahari, Temenggung, Syahbandar, Bentara dan lain-lain lagi. Selain itu, golongan ulama juga berada dalam hirarki ini seperti Makhdum, Sayyid, Maulana dan Kadhi.
           Seterusnya ialah golongan rakyat biasa yang merdeka. Biasanya golongan ini terdiri dari pedagang-pedagang, petani, tukang-tukang mahir serta saudagar-saudagar. Contoh yang terkenal dalam Sejarah Melayu ialah seperti Hang Isap serta Raja Mandeliar, Mina Sura Dewana, Kitul, Ali Manu Nayan dan Patih Adam yang rapat dengan golongan bangsawan. Golongan yang berada dalam kelas terbawah ialah golongan hamba. Ada tiga kategori hamba yang dipaparkan dalam Sejarah Melayu seperti hamba abdi, hamba biduanda dan hamba hutang. Golongan rakyat biasa merupakan rakyat yang bebas menjalankan segala aktiviti harian mereka. 
            Walaupun mereka bebas, dalam masa tertentu mereka boleh dikerah oleh raja atau pembesar sama ada untuk berperang atau menjalankan titah raja. Sebagai contoh, Tun Perak sewaktu ingin menentang serangan Siam, beliau telah membawa anggota daerahnya yang lelaki dan perempuan ke Melaka. Orang lelaki dikehendakai melawan tentera Siam bersama tentera Melaka. Sultan Mansur Syah pula pernah menggunakan golongan ini untuk menyiapkan istana dalam masa sebulan setelah istana yang didudukinya terbakar. Golongan yang paling rendah dalam struktur sosial ialah golongan hamba. Penempatan mereka di tahap yang paling bawah sesuai dengan taraf dan fungsi sosial mereka boleh dikatakan dalam semua aspek kehidupan, mereka tidak dapat bertindak mengikut kemahuan sendiri.
               Seseorang tuan pula dikatakan memiliki status yang tinggi jika memiliki ramai hamba. Terdapat beberapa panggilan untuk hamba iaitu sahaya, abdi, dan biduanda. Pembahagian itu dibuat berdasarkan keturunan dan cara mereka menjadi hamba. Hamba yang berstatus tinggi ialah hamba raja, kedua hamba berhutang atau orang berhutang, dan yang ketiga ialah hamba abdi atau sahaya.
           Namun, dalam banyak-banyak golongan dalam strata masyarakat ini, golongan rajalah merupakan golongan yang mempunyai kuasa penuh terhadap rakyatnya sehingga mampu membuat keputusan tanpa berfikir atau mengusul periksa terlebih dahulu. Hal ini dapat dilihat seperti dalam petikan di bawah:

“… Tun Besar, anak Bendahara, sedang bermain sepak raga di lebuh, dengan segala orang muda-muda. Maka Raja Muhammad pun lalu, ketika itu Tun Besar sedang menyepak raga itu pun jatuh menimpa destar Raja Muhammad, jatuh ke tanah.”
                                                   (Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu): 152)

Dalam petikan ini mengisahkan bagaimana Tun Besar yang dihukum bunuh apabila bola yang dimainnya terkena destar Raja Muhammad. Keadaan ini jelas menunjukkan bahawa golongan raja ini mempunyai kuasa yang penuh untuk menjatuhkan hukuman tanpa sebarang perbicaraan terlebih dahulu.
           Strata rakyat biasa pula dapat dilihat pada kisah Wan Empuk dan Wan Malini yang merupakan seorang petani yang mengerjakan padi huma di lereng bukit. Pada suatu hari, mereka melihat padi mereka sudah masak dan berbuahkan emas serta berdaunkan perak. Di  atas bukit itu, mereka menemui tiga orang pemuda yang tampan parasnya. Mereka menyatakan bahawa mereka adalah keturunan Raja Iskandar Zulkarnain bernisabkan Raja Nusirwan dan pancaran Raja Biktram Syah. Pemuda itu bernama Nila Pahlawan dan Karna Pndita dan bersama-sama mereka ialah sebilah pedangn bernama Simandang Kini dan lembing bernama Lembuara.

“Maka kepada malam itu dipandang oleh Wan Empuk dan Wan Malini dari rumahnya, di atas Bukit Si Guntang itu bernyala seperti api … Maka keduanya naik ke atas Bukit Siguntang itu. Maka dilihatnya padinya berbuahkan emas dan berdaunkan perak dan batangnya tembaga suasa.”
                                         (Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu): 20)

            Keterangan diatas jelas menunjukkan bahawa strata masyarakat pada zaman dahulu dapat dibahagikan kepada dua iaitu golongan atasan dan golongan bawahan. Raja dan pembesar menduduki kedudukan sebagai golongan atasan manakal rakyat biasa dan hamba pula dianggap sebagai golongan bawahan.

Adat Istiadat
Dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 8) adat bermaksud peraturan yang sudah diamalkan turun-temurun iaitu sejak dahulu kala di dalam sesuatu masyarakat iaitu sehingga merupakan hukum dan peraturan yang harus dipatuhi. Manakala istiadat pula ialah bermaksud peraturan atau cara-cara melakukan sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan, adat kebiasaan,  dan resam. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa adat istiadat merupakan peraturan yang harus dilakukan sama ada dalam urusan rasmi atau tidak. Antaranya adat istiadat yang terdapat dalam Sejarah Melayu ialah:
  • ·         Adat mengadap raja di balai rung.
  • ·         Adat menjunjung duli.
  • ·         Adat menyambut kedatangan utusan kerajaan dari luar.


           Adat-adat ini diamalkan semasa zaman kegemilangan empayar Melaka. Adat yang biasa diamalkan ini merupakan adat yang digunakan dalam istana. Biasanya adat ini akan diamalkan oleh oleh golongan raja dan pembesar. Contohnya boleh dilihat seperti dalam petikan di bawah:

“ Adapun apabila raja dihadap orang di balairung, maka bendahara, dan penghulu bendahari dan temenggung dan segala menteri dan orang besar-besar, segala sida-sida duduk di seri balai”.
                                                                                     (Sejarah Melayu :57)

          Adat ini merupakan perkara yang wajib dilakukan ketika mengadap Sultan. Malahan, sehingga sekarang juga adat ini masih diteruskan walaupun tidak semuanya sama dengan yang dahulu. Hal ini demikian kerana, Sultan di anggap orang yang paling mulia, oleh itu sesiapa yang ingin mengadap Sultan haruslah mengetahui tentang adat-adat yang telah ditetapkan.

Adat Perpatih
Adat Perpatih merupakan adat yang berasal dari tanah Minangkabau, Sumatera. Adat ini diasaskan oleh seorang pemimpin Minang bernama Sutan Balun yang bergelar Dato’ Perpatih Nan Sebatang. Adat ini adalah amalan dan peraturan hidup yang sitentukan bagi masyarakat Minangkabau yang rata-ratanya adalah petani ketika itu. Tiada tarikh yang tepat dicatatkan bila adat ini diwujudkan, tetapi Adat Perpatih ini telah dibawa ke Semenanjung Tanah Melayu oleh perantau-perantau Minangkabau pada abad ke-14 Masihi.
          Adat perpatih ini juga merupakan adat yang berasaskan kepada sistem kekeluargaan yang dibentuk melalui unit-unit perut dan suku. Setiap anggota keluarga masyarakat  adat perpatih mempunyai ikatan perhubungan erat antara satu sama selain mementingkatan kehidupan yang bermuafakat. Masyarakat Adat Perpatih terbahagi kepada tiga kumpulan utama, iaitu Perut, Suku dan Luak.Perut adalah unit sosio-politik yang terkecil di mana anggota sesuatu perut itu adalah berasal daripada moyang (Keturunan perempuan) yang sama.
           Setiap perut mempunyai seorang ketua yang digelar Buapak. Buapak ini dipilih oleh anak-anak buah di dalam sesuatu perut berkenaan. Suku pula dibentuk oleh beberapa buahperut yang menjadikan keluarga berkenaan menjadi besar. Suku diketuai oleh seorang ketua yang digelar Dato’ Lembaga. Luak pula merupakan unit kawasan pentadbiran dari segi adat di mana terdapat empat luak utama iaitu Rembau, Sungai Ujong, Johol dan Jelebu. Setiap luak diketuai oleh seorang Undang.

Kumpulan undang-undang adat perpatih dapat dibahagikan kepada dua seperti berikut:
  • ·         Undang-undang atau peraturan yang digunakan di negeri Sembilan, Melaka dan perak
  • ·         Undang-undang yang terdapat di sumatera khususnya dari tanah minangkabau.



            Adat Perpatih mempunyai lima prinsip utama iaitu keturunan dikira melalui nasab ibu, tempat kediaman adalah di kawasan ibu isteri, perempuan mewarisi pusaka manakala lelaki menyandang saka, perkahwinan seperut atau sesuku adalah dilarang, dan orang luar boleh menjadi ahli sesuatu suku.

Adat Temenggung
Adat Temenggung merupakan adat yang diamalkan di Negeri-Negeri Melayu (pada asalnya bermula daripada Kesultanan Melayu Melaka sebelum diwarisi turun temurun oleh negeri-negeri Melayu yang lain) kecuali Negeri Sembilan yang mengamalkan adat perpatih. Adat ini diasaskan oleh Datuk Ketemenggungan (abang tiri kepada Datuk Perpatih Nan Sebatang yang mengasaskan Adat Perpatih) yang berasal dari Sumatera.
          Adat Temenggung merupakan undang-undang adat Minangkabau yang diamalkan di negeri-negeri Melayu kecuali Negeri Sembilan yang mengamalkan Adat Perpatih. Adat ini diasaskan oleh Datuk Ketemenggungan yang merupakan abang tiri kepada Datuk Perpatih Nan Sebatang yang mengasaskan Adat Perpatih yang berasal dari Sumatera. Adat ini dibawa masuk ke Melaka pada awal abad ke-15 Masihi dan kemudiannya diresapi dengan pengaruh Islam dan hokum syarak bermazhab Shafie. Dari Melaka, Adat Temenggung ini disebar ke negeri-negeri Melayu yang lain dengan perkembangan Empayar Melaka.
           Adat Temenggung ini mempunyai beberapa ciri utama iaitu hukuman bersifat pembalasan, pemerintahan bersifat autokratik, pewarisan harta lebih kepada nasab lelaki dan perkahwinan dibenarkan dengan sesiapa sahaja asalkan tidak melanggar hukum syarak.
           Berdasarkan karya agung, kita dapat melihat contoh adat temenggung yang menunjukkan pertabalan seorang raja. Telah diketahui bahawa dalam Adat Temenggung, nasab lelaki lebih diutamakan.

Maka titah Raja merong Mahawangsa kepada menteri Rom, “Sudahlah beta rajakan anakanda ini. Maka sekarang akan negeri ini patutlah kita namakan sesuatu akan dia.”
              (Hikayat Merong Mahawangsa, hlm 34)

           Berdasarkan petikan di atas, jelas menunjukkan bahawa seseorang raja akan menabalkan puteranya untuk memerintah sesebuah negeri. Raja Merong Mahawangsa telah menabalkan puteranya, Raja Merong Mahapudisat untuk memerintah sebuah negeri baru. Seseorang putera raja akan mendapat keistimewaan tersebut berbanding puteri raja. Hal ini sama seperti yang terdapat dalam Adat Temenggung yang lebih menutamakan pihak lelaki berbanding wanita.

           Kesimpulannya, adat Temenggung diamalkan di semua negeri-negeri Melayu kecuali Negeri Sembilan. Adat Temenggung disusun oleh Datuk Ketemenggungan, iaitu abang tiri Datuk Perpatih Nan Sebatang di Palembang. Adat ini dibawa masuk ke Melaka pada awal abad ke-15. Dari Melaka, Adat Temenggung disebar ke negeri-negeri Melayu yang lain dengan perkembangan Empayar Melaka.

Sumber:
A.Samad Ahmad, 1986. Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu).  Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Kassim Ahmad, 1997. Hikayat Hang Tuah. Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan dan Dewan Bahasa dan Pustaka.
Siti Hawa, 1998. Hikayat Merong Mahawangsa. Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan dan Penerbitan Universiti Malaya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan