Artikel 1
Ilmu
Ketatanegaraan Melayu Abad ke-19: Kajian Terhadap Karya
Raja Ali
Haji
KHALIF
MUAMMAR A. HARRIS
Ulasan artikel
Artikel ini mengetengahkan Raja Ali Haji (1808-1873) sebagai
ilmuwan dalam bidang ilmu ketatanegaraan Melayu. Karya beliau Gurindam Dua Belas,
Bustan al-Katibin dan Tuhfat al-Nafis telah mengangkat kesarjanaan beliau dalam
bidang sastera dan sejarah. Dalam kajian ini penulis mendapati karya beliau
Thamarat al-Muhimmah juga memiliki kehebatan yang tersendiri dan dapat dianggap
sebagai karya besar dalam ilmu ketatanegaraan Melayu. Antara perkara penting
yang beliau kemukakan dalam karyanya ialah kepentingan akidah, kepentingan
ilmu, pelantikan raja dan pemakzulannya, hukum menerima hadiah dan rasuah,
kedudukan ulama atau ilmuwan dalam pemerintahan, prinsip keadilan, hubungan
agama dan negara, pertalian antara hukum syarak, hukum akal dan hukum adat,
tugas penjawat awam, tugas raja atau penguasa, kepentingan pemeliharaan jiwa,
raga, dan kehormatan dan sifat-sifat tercela yang mesti dijauhi oleh raja dan
orang-orang besar demi kemakmuran bangsa dan negara.
Semua permasalahan tersebut
dijelaskan dengan padat dan ringkas, sehingga mudah difahami dan diamalkan oleh
pembacanya. Karya Raja Ali Haji ini juga menggambarkan kuatnya pengaruh
kerangka pemikiran Islam dalam pandangan dunia ilmuwan Melayu ketika itu
sebelum merebaknya kerangka pemikiran yang sekular dan liberal. Oleh kerana
karya ini bersandarkan kepada karya-karya besar yang ditulis oleh ulama
-ulama besar dalam sejarah Islam yang panjang, Thamarat al-Muhimmah
dapat dianggap sebagai karya kemuncak ilmu ketatanegaraan Melayu yang
bersumberkan tradisi keilmuan Islam.
Pandangan terhadap artikel
Ilmu ketatanegaraan bermaksud ilmu yang berkaitan tentang
pentadibiran dan pemerintahan dalam sesebuah negara. Raja Ali Haji telah
menekankan beberapa perkara yang penting merujuk kepada ilmu ketatanegaraan.
Beliau telah menekankan bahawa pemerintahan yang baik adalah pemerintahan
berdasarkan ilmu. Oleh itu, pemimpin yang bijak perlu mementingkan prinsip
keadilan, kedaulatan syariah dan melaksanakan pemerintahan dengan musyawarah.
Penekanan yang dilakukan oleh Raja Ali Haji terhadap keutamaan ilmu
menggambarkan kebijaksanaan beliau yang mendahului zaman.
Pada hari ini,
negara-negara maju memilih pemimpin dalam kalangan orang yang berilmu.
Malah, rakyat dari negara maju akan berasa malu jika pemimpin yang muncul
walaupun dipilih secara demokratik tidak dapat dibanggakan dari segi
ilmunya. Oleh hal yang demikian, Raja Ali Haji telah meletakkan ilmu sebagai
syarat perlantikan seorang raja atau pemimpin tertinggi sesebuah negara.
Perlantikan pegawai-pegawai kerajaan, hakim dan qadi hendaklah dalam kalangan
orang-orang yang berilmu. Setiap pertimbangan atau keputusan yang diambil
perlu memenuhi kemaslahatan agama dan kemaslahatan duniawi.
Melalui karya-karyanya
juga, Raja Ali Haji menerangkan peranan tasawuf dalam membimbing dan
menyelamatkan seseorang daripada menjadi pemimpin yang jahat atau zalim. Beliau
mengatakan bahawa seseorang itu tidak akan dapat menjadi pemimpin yang baik
jika tidak mengetahui penyakit-penyakit hati atau sifat-sifat tercela seperti
takbur, dengki dan sebagainya yang mesti dijauhi dan diubati kerana
kesejahteraan luaran bergantung kepada kesejahteraan dalaman iaitu hati. Setiap
sifat tercela ini dibahas dan diterangkan bahayanya kepada diri dan negara.
Oleh itu, untuk
melahirkan pemimpin dan penjawat awam yang berintegriti, tidak mengamalkan
rasuah, amanah, jujur dan disiplin, kesejahteraan hati daripada penyakit atau
sifat-sifat tercela itu perlu ditangani terlebih dahulu.
Raja Ali Haji juga
menekankan konsep kerajaan atau pemerintahan yang adil. Seorang raja atau
pemimpin sebenarnya memerintah sebagai khalifah yang menggantikan Rasulullah
dan bukan kerana keturunan. Keturunan atau darah bagi Raja Ali Haji tidak
menjamin hak seseorang memerintah orang lain. Bagi Raja Ali Haji, jika keadilan
dan tanggungjawab moral yang digariskan oleh Islam diabaikan maka negara
tersebut akan terancam. Raja Ali Haji menentang pemerintahan kuku besi yang
mengabaikan kebajikan rakyat. Raja Ali Haji sangat menekankan pentingnya raja
sebagai rujukan utama. Bagi Raja Ali Haji, para ilmuwan, wazir iaitu
menteri dan pemimpin berhak untuk memikirkan dan menciptakan ilmu, kaedah dan
cara baru yang beliau nyatakan sebagai ijtihad dalam persoalan keduniaan dan
perlu bersesuaian dengan suruhan dan kemaslahatan agama.
Di samping itu,
pemerintahan dengan musyawarah juga ditekankan oleh Raja Ali Haji dalam
karya-karyanya. Musyawarah adalah konsep dan prinsip yang amat penting yang
mencirikan sistem pemerintahan Islam kerana musyawarah merupakan lambang
pemerintahan yang adil dan bijaksana. Tambahan lagi, musyawarah dapat
memastikan sesebuah negara itu diperintah berdasarkan ilmu dan kebijaksanaan
dan bukan berdasarkan hawa nafsu. Musyawarah adalah prinsip dalam
pemerintahan dan kepimpinan Islam dan bukan hanya satu birokrasi atau kebiasaan
yang dibuat dalam setiap organisasi. Beliau juga menjelaskan bahawa
musyawarah perlu dilakukan dengan orang yang berilmu bukan dengan orang yang
jahil, sombong, dengki, penakut, bakhil dan bersekedudukan agar
musyawarah yang dilaksanakan menghasilkan satu pertimbangan yang terbaik.
Artikel 2
Kembalikan Hang Tuah ke Tempatnya
Kassim Ahmad
Pendahuluan
Hikayat Hang Tuah merupakan sebuah karya besar jika ingin dibandingkan dengan
karya-karya Melayu tradisional yang lain kerana di dalamnya tercakup pelbagai
pesanan dan gagasan yang harus direnung oleh setiap pembacanya terutama bangsa
Melayu. Hikayat Hang Tuah harus diterima dan dinilai sebagai sebuah karya
sastera dan bukanlah sebuah sejarah. Ini jelas dilihat daripada namanya sendiri
‘hikayat’ yang bermaksud cerita. Kesusasteraan Melayu jenis inilah yang menjadi
titik permulaan kepada bentuk novel atau roman Melayu.
Hikayat Hang Tuah merupakan sebuah epik Melayu yang di dalamnya telah dimuatkan
dengan cita-cita dan kebesaran bangsa Melayu. Hikayat ini telah mencatatkan
riwayat hidup bangsa ini sejak mulanya melewati zaman pembangunan, lalu ke
zaman kebesaran dan akhirnya ke zaman kehancurannya. Tokoh utamanya iaitu Hang
Tuah telah mewakili bangsa itu sendiri mengenai cita-citanya, kebolehannya dan
sikap hidupnya pada suatu zaman. Pembatasan ini penting kerana sudah tentu Hang
Tuah tidak dapat mewakili peribadi Melayu sepanjang zaman kerana unsur-unsur
keperibadian itu sendiri ditentukan oleh keadaan sejarah. Walau bagaimanapun,
hikayat ini dan wiranya telah melahirkan suatu sikap hidup Melayu, iaitu sikap
hidup yang berlaku sebelum datangnya peradaban moden dan yang sedang bergeser
dengan sikap hidup baharu yang dibawa oleh barat.
Hikayat Hang Tuah merupakan sebuah hikayat Melayu lama yang asli dan tiada
tolok bandingnya dengan kesusasteraan Melayu lama yang lain. Cerita-cerita
panji seperti Hikayat Cekel Waneng berasal daripada Jawa, Hikayat Seri Rama dan
Hikayat Sang Boma disadur daripada epik Hindu, Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat
Muhammad Hanafiah pula diterjemahkan daripada sumber-sumber Islam dan hanya
Hikayat Hang Tuah ini sahaja satu-satunya epik Melayu asli. Sebagai satu
ciptaan sastera Melayu lama, hikayat ini mempunyai nilainya tersendiri kerana
tiada satu pun karangan lama sebelumnya atau selepasnya yang memperlihatkan
aliran realisme. Hikayat Hang Tuah mengisahkan manusia-manusia Melayu yang
hidup meskipun manusia itu diberikan sifat yang luar biasa. Oleh itu, Hikayat
Hnag Tuah merupakan sebuah epik Melayu yang unggul yang memaparkan
keintelektualan pengarang Melayu pada waktu itu.
Pada zaman tradisional Hang Jebat dianggap sebagai penderhaka dan dibenci oleh
masyarakat tetapi dalam tahun 1960-70-an imej Hang Jebat telah berubah dan
beliau telah menjadi wira dalam bangsa Melayu. Sehingga kini banyak tafsiran
baru terhadap Hikayat Hang Tuah telah dibuat bagi memurnikan watak Hang Jebat.
Tafsiran baru ini dapat dilihat dalam dua bentuk utama iaitu skrip drama dan
penulisan ilmiah. Di dalam skrip drama yang ditulis oleh Ali Aziz, beliau telah
meletakkan Hang Jebat sebagai wira bangsa yang memperjuangkan keadilan dan
membela sahabat yang dizalimi oleh raja. Watak Hang Jebat dikatakan telah
menderhaka kepada raja kerana ingin membela Hang Tuah dan ingin menegakkan
keadilan. Hang Jebat juga dikatakan telah menjaga keluarga Hang Tuah dengan
mengambil berat perihal anak dan isteri Hang Tuah. Selain Ali Aziz, Usman Awang
juga merupakan salah seorang pemutar watak Hang Jebat untuk disesuaikan dengan
perjuangan kemanusiaan sejagatnya. Beliau turut membina watak Hang Jebat
sebagai seorang pejuang kebenaran dan menentang kezaliman. Pada bahagian akhir
kata pengantar, Usman Awang cuba menarik perhatian khalayak dengan membakar
semangat mereka supaya menyokong dan membenarkan perjuangan Hang Jebat dengan
satu slogan perjuangan Hang Jebat iaitu ‘raja adil raja disembah, raja zalim
raja disanggah’. Dalam penulisan ilmiah, sarjana terkenal yang melihat
Hang Jebat dalam pendekatan moden ialah Kassim Ahmad. Sesuai dengan fahaman
sosialisnya, beliau melihat pentingnya pertentangan kelas atau pertentangan
masyarakatbawahan terhadap golongan atasan yang bersifat feudal demi melahirkan
sebuah masyarakat yang adil tanpa penindasan. Mengikut fahaman ini, semua
golongan yang bekerjasama atau menyokong golongan aristokrat tidak boleh diberi
tempat sebagaimana yang dilakukan oleh Hang Tuah. Hnag Jebat yang telah
mencabar raja dan menjadi penderhaka ditafsirkan sebagai seorang yang mempunyai
unsur kepahlawanan, namun ia gagal dalam perjuangan menegakkan kebenaran kerana
memilih untuk setia kepada seorang sahabat dan dianggap sebagai pemberontak.
Antara sarjana lain yang sealiran dengan Kassim Ahmad ialah Solehah Ishak yang
turut mengetengahkan mengenai falsafah hidup watak itu. Abdul Rahman Napiah
turut meletakkan Hang Jebat sebagai pahlawan Melayu yang berani menentang Raja
semata-mata demi persahabatan. Beliau menyifatkan Hang Jebat sebagai pemecah
tradisi feudalisme dan percaya perkara yang dilakukannya adalah benar dan hak.
Menurut Mohammad Haji Salleh pula, beliau mengatakan memiliki peribadi yang
utuh dengan kesungguhan dalam segala reaksinya. Jebat dikatakan memberontak
berasaskan akal pemikiran bukanlah kerana kemarahan emosi.
Perubahan pandangan masyarakat terhadap imej Hang Jebat sekali gus merubah juga
pemikiran mereka terhadap Hang Tuah. Hang Tuah bukan sahaja tidak lagi
disanjung malah diletakkan sebagai pengkhianat sahabat, tiada sikap bertimbang
rasa, tidak menegakkan keadilan, dan ada juga yang menganggap Hang Tuah sebagai
pejuang yang kolot. Kalau dilihat berdasrkan teks Hikayat Hang Tuah, hampir
seluruhnya memperlihatkan ketokohan seorang wira Melayu yang bertanggungjawab
menjaga dan mengagungkan raja serta negara kota Melaka. Abdul Rahman Napiah
yang pernah meletakkan Hang Jebat sebagai wira bangsa turut meletakkan
nilai-nilai yang baik dalam menilai watak Hang Tuah mengatasi sikap Hang Jebat.
Menurutnya, Hang Tuah merupakan seorang yang cukup pintar, tajam fikiran, jauh
pandangan dan mempunyai banyak muslihat. Sebagai seorang hulubalang, Hang Tuah
dikatakan seorang wira yang serba sempurna baik dari segi jasmani, rohani,
pemikiran, tindakan dan cara berbudaya. Pengarang Hikayat Hang Tuah dilihat
ingin membina semula negara kota berdasarkan jatuh bangunnya kerajaan Melayu
Melaka. Raja Melaka yang ramai termasuk Raja Iskandar Syah hingga Mahmud Syah
disatukan diri Sang Maniaka. Pembesar dan Hulubalang yang baik pula disatukan
pada watak Hang Tuah dan yang tidak baik digabungkan membentuk watak Hang
Jebat. Mengikut sejarah, negara kota Melaka mencapai kegemilangan sewaktu
pemerintahan Sultan Mansur dan Alauddin yang banyak dibantu oleh Bendahara
Paduka Raja Tun Perak. Pengarang Hikayat Hang Tuah telah mengambil gelaran yang
dipakai oleh Tun Perak sebagai nama Bendahara iaitu Paduka Raja. Sultan Mansor
diambil sebagai model raja dalam karyanya yang bernama Sang Maniaka. Semua
sifat baik pembesar dan hulubalang terutama Tun Perak diambil dan dimasukkan ke
dalam satu watak iaitu Hang Tuah. Hang Tuah telah diberikan sifat yang baik
sebagai lambang wira bangsa Melayu. Manakala sifat tamak, dengki, angkuh,
seperti yang ada pada Bendahara Tun Mutahir, Raja Mendaliar dan Kitol di
masukkan ke dalam watak Hang Jebat. Bagi pengarang Hikayat Hang Tuah, perbuatan
atau tindakan yang tidak baik haruslah ditangani dengan bijak dan saksama,
sebagaimana Hang Tuah menangani penderhakaan Hang Jebat.
Ulasan artikel
Artikel ini membincangkan mengenai kedudukan Hang Tuah dalam
kalangan masyarakat Melayu kini. Artikel ini ditulis oleh Haron Daud dan diberi
tajuk ‘Kembalikan Hang Tuah ke tempatnya’. Penulisan dan perbincangan di dalam
artikel ini adalah berlandaskan dua khazanah kesusasteraan Melayu tradisional
iaitu Sulalatus Salatin dan Hikayat Hang Tuah. Berdasarkan artikel ini, penulis
cuba untuk mengetengahkan persoalan mengenai siapakah wira bangsa yang
sebenarnya sama ada Hang Tuah atau Hang Jebat. Berdasarkan teks Hikayat Hang
Tuah, penulisnya cuba untuk mengetengahkan watak Hang Tuah sebagai watak yang
wajar dicontohi bagi masyarakat Melayu khususnya. Namun, penerimaan masyarakat
terhadap Hang Tuah sebagai wira bangsa kian luntur dan Hang Jebat yang dianggap
sebagai wira bangsa atas sebab dan alasan yang tertentu. Imej Hang Jebat dalam
pemikiran dan penerimaan orang Melayu telah berubah mengikut zaman dan kehendak
masyarakat.
Pandangan terhadap artikel
Pengarang Hikayat Hang Tuah cuba menampilkan suatu jalinan
cerita mengenai seorang tokoh Melayu daripada cantuman bermacam-macam tradisi
Melayu dengan strukturnya yang tersendiri. Hikayat Hang Tuah ini ditulis
bukanlah untuk mempamerkan sejarah pemerintahan raja-raja Melayu, tetapi ingin
menonjolkan jati diri Melayu yang unggul daripada manusia lain. Hikayat Hang
Tuah dapat diangkat sebagai sebuah epik Melayu kerana memiliki ciri-cirinya
sebuah epik seperti kedudukan wira yang begitu tinggi dalam sejarah bangsanya,
penceritaan yang berlatarkan masa yang panjang dan latar yang meluas,
keunggulan sifat yang ada pada wira, dan kesaktian wira yang sukar untuk
dikalahkan. Tidak dapat dinafikan bahawa Hikayat Hang Tuah adalah cerita yang
menyorot Hang Tuah sebagai wira Melayu, terutama dari segi pengabdiannya kepada
raja dan negara kota Melaka. Pelbagai pendapat dan pandangan hasil kajian para
sarjana yang cuba untuk melihat siapakah wira Melayu yang sebenar, sama ada
Hang Tuah mahupun Hang Jebat. Segala pendapat yang dikemukakan mempunyai
alasannya yang tersendiri dan dapat diterima namun kita perlu berbalik kepada
teks asli Hikayat Hang Tuah dalam mencari wira sebenar yang cuba ditonjolkan.
Mungkin terdapat beberapa kekurangan dalam watak Hang Tuah yang dianggap sebagai
wira Melayu, namun kita perlu juga melihat zaman hikayat tersebut ditulis, dan
membandingkan hasil tulisan tersebut selari dengan zamannya dan tidak
membandingkannya dengan zaman sekarang yang sudah tidak lagi mengamalkan sistem
feudal dan raja berkuasa mutlak. Berdasarkan teks asal Hikayat Hang Tuah, Hang
Tuah merupakan watak utama yang ingin ditonjolkan dan bukanlah watak Hang
Jebat. Watak Hang Tuah digarap sebagai seorang yang amat taat kepada raja
sesuai dengan zaman tersebut yang mempercayai raja itu berdaulat dan perlu
dihormati dan ditaati walaupun terpaksa mengorbankan diri sendiri. Hal ini
merupakan situasi yang berlaku pada zaman tersebut dan bagi orang yang tidak
menghormati raja akan dianggap sebagai penderhaka seperti watak Hang Jebat yang
pastinya tidak boleh dijadikan sebagai contoh yang baik pada zaman tersebut.
Selain taat kepada raja, Hang Tuah juga digambarkan sebagai seorang yang
memiliki keperibadian yang mulia,seorang yang berilmu dan mempunyai ciri-ciri
seorang pahlawan yang tiada tandingannya. Semua sifat yang cuba ditonjolkan
dalam watak Hang Tuah menjadikan watak tersebut sempurna tanpa sebarang cacat
celanya sebagai seorang wira bangsa.
Pemberontakan Hang Jebat berlaku kerana dorongan kemanusiaan dalam dirinya untuk
membela keadilan yang telah dicabul oleh raja. Raja bertindak zalim sedemikian
kerana raja berkuasa mutlak, Fikiran salah beliau ini disahkan oleh masyarakat
feudal pada waktu itu. Apabila pemberontakan ini gagal, kerana digagalkan oleh
rakan karib, rakan seperjuangan dan orang yang dibelanya, perasaan kecewa yang
amat dahsyat menyebabkan Jebat bertindak liar dan melepaskan geram terhadap
orang Melaka yang mendukung prinsip feudal yang zalim itu. Perbuatan Hang Jebat
ini tetap dianggap salah kerana sikap dan kepercayaan masyarakat pada zaman
tersebut yang amat menghormati dan menyanjungi raja.
Kebahagiaan negeri Melaka sering dikaitkan dengan ketokohan Hang Tuah. Sewaktu
Hang Tuah masih gagah, negeri Melaka berada di puncak kegemilangan tetapi
pabila Hang Tuah telah kehilangan kerisnya,kegemilangan Melaka mulai suram.
Secara tidak langsung pengarang Hikayat Hang Tuah cuba menunjukkan kewajaran
dalam kejatuhan Melaka. Gambaran kejatuhan Melaka telah mula dibayangkan sejak
mahkota Raja Melaka jatuh ke dalam laut di Selat Singapura. Begitu juga apabila
mahkota Melaka disambar buaya putih , itu tanda bahawa Melaka akan jatuh ke
tangan Portugis, golongan manusia berkulit putih. Hikayat Hang Tuah dicipta
kembali oleh pengarangnya sebagai pralambang untuk menyorot kembali keagungan
Melaka dan Hang Tuah sebagai wira yang membawa kebanggaan kepada negeri
Melaka.
Pautan Artikel:
1. Hikayat Hang Tuah
2. Sulalatus Salatin (Sejarah melayu)
3. Tuhfat al-Nafis
Tiada ulasan:
Catat Ulasan